Lenovo Legion Go

Michael Gill 09:56 18 Dec 2023

Lenovo har skapat ett monster - men inte helt utan problem

Pris: 9 490 kr

Lenovos nya Legion Go är på många sätt ett monster. Ett Frankensteinskt sådant där en galen hårdvarudoktor sett sig om i spelmarknadens trender och tagit det göttaste av allt. En Switch-liknande uppbyggnad, en Steamdeck på steroider - och så mer av allt! Det är en imponerande best de har lyckats sy ihop, men den är inte helt oproblematisk.

Låt oss börja med det positiva. Skärmen är fantastisk, även om det “bara” är QLED. En IPS-pekskärm med 144Hz och en upplösning på 2560x1600 är inget annat än magiskt att hålla i och titta på. Maskinen är rätt tung att hålla i så möjligheten att kunna plocka lös kontrolldelarna (alltså precis som på Nintendos Switch) är välkommen. Kontrollerna är för övrigt en av de mest positiva sakerna med maskinen: hall effect sensor-spakar, sköna face-knappar, en touchpad, bumper- och triggerknappar samt knappar på baksidan av maskinen. Lenovo har också skapat en intressant, om än inte perfek, kontrollmetod för FPS-spel.  Oavsett vad du ska spela kommer du att kunna göra det utan inputproblem.

Att driva den här kraftfulla maskinen är naturligtvis ingen enkel sak, och fläktarna varvar upp ganska fort. I min bok är hörlurar alltid det bästa för en bärbar spelupplevelse - men det är synd om det blir ett krav på grund av att fläktljudet tar över (det här är ett generellt problem med både bärbara Steamdeck-likes och laptops). Fläktljudet är ett problem i sig - men det är också ett symptom på det filosofiska snedsteg som Lenovo tagit med sin Legion Go. Större är inte alltid bättre. Mer är inte alltid mer. Faktum är att mer kan vara mindre. Med högsta upplösning och maxade settings blir batteritiden nämligen alldeles för kort.

Är det här ditt enda sätt att spela PC-spel på? Letar du efter den ultimata emulatormaskinen? Kan du ha överseende med ett halvdrygt operativsystem, en saftig prislapp och lite skakigt spelstöd – även om båda förhoppningsvis blir bättre med uppdateringar? Ja, då kanske Legion Go är ett alternativ till Steamdeck.