Sufjan Stevens – Javelin

Greta Olsson 12:00 7 Oct 2023

Sufjan Stevens fick sitt stora genombrott med soundtracket till den omåttligt populära filmen Call me by your name från 2017. Filmens stora låt Mystery of love är fortfarande, sex år senare, relevant. Tusentals videor har gjorts till tonerna av låten på Tiktok. Det är inte heller första gången som den 48-åriga artisten från Detroit trendar på appen. Låten Fourth of July från 2015 har även den gått viral. Frågan är då om hans färska album Javelin bär på någon viral hit?

Albumet har sina toppar och dalar. Inledningsvis möts man av Goodbye evergreen som är genomsyrad av Sufjan Stevens egna id. Körer, lugnet och intimiteten gör att man direkt vet vem man lyssnar på. Hans originalitet hänger med som en röd tråd på albumet och bäst är singeln So you are tired. Den gör en varm och tacksam att han vågar sticka ut och göra sådan själslig musik.

En sak, förutom originaliteten, som återkommer på fler spår är julkänsla. Många av låtarna har det där speciella klanget som bara julmusik har. Det påminner om White winter hymnal av Fleet Foxes. På A running start, Genuflecting ghost och My red little fox får man decemberkänsla och börjar undra när julkalendern drar igång. Jag är dock inte säker på att man är redo för det riktigt än.

Många låtar på Javelin skulle passa bra in i Tiktokflödet. Kanske som bakgrundsmusik till en "clean girl"-video med söndagsstädning. Lugnet som bara tuffar på i bakgrunden och som är perfekt får sådant typ av innehåll återfinns i samtliga spår på plattan. Det skulle inte skada om det fanns något som stack ut och utmanade det eviga lugnet. Men plattan är för det mesta varm, fin och relaterbar, men överhängande så är den lite väl algoritm-fokuserad.