Paramore – This Is Why

Alexander Hasselfors 13:10 10 Feb 2023

Få har väl missat att emo-genren börjat göra comeback inom populärmusiken under de senaste åren. Med frontkvinnor som Olivia Rodrigo och Willow har genren som hade sin storhetstid i början på 2000-talet blivit inne igen. Att Paramore skulle se detta som ett lämpligt tillfälle att hoppa på tåget och göra något i stil med deras album Riot! från 2007 vore väl därför inte helt otänkbart. Men icke. Deras nya album This Is Why, det första på över fem år, är ingen större återgång till vare sig renodlad pop-punk eller emo. Det är ett kvitto på att det är just där bandet har sitt ursprung, men att de nu blivit äldre.

I titelspåret, som inleder albumet, finns istället vissa inslag av funk och hintar av 80-talets new wave. Låten drivs av tung bas, trummor och rivig gitarr, medan Hayley Williams med sin vanliga förkärlek till skarpa låttexter sjunger om varför hon vägrar lämna huset. I You First blir det mer rockigt och ljudbilden blir betydligt tyngre, med en återigen mullrande bas och riktigt vasst gitarrspel från Taylor York. ”Everyone is a bad guy / And there’s no way to know / Who’s the worst” sjunger Williams i refrängen.

Det är däremot inte förrän i albumets sista låt, Thick Skull, som det bränner till ordentligt. Den utgör en av albumets lugnare stunder, och är en låt som verkligen får växa fram i sin egen takt. Här ligger stort fokus på Williams enorma sånginsats, som utmynnar i ett explosionsartat crescendo i slutet av låten.

Men tyvärr har albumet också vissa svagheter. Låten C’est Comme Ça blir dessvärre direkt löjlig i jämförelse med exempelvis just nämnda Thick Skull. Även The News ger ett lite väl övertaggat intryck, som förtar energin den försöker ge uttryck för. Detta i kombination med att vissa låtar helt enkelt känns lite dussinaktiga gör att wow-känslan uteblir.

Det hedrar dock Paramore att de verkar vilja utvecklas och inte ägna sig åt allt för mycket nostalgi, ens i en bransch som livnär sig på den. Det gör att det här albumet känns som en frisk framåtrörelse, istället för ett steg i sidleds. Samtliga i bandet är nu över 30, och det märks. Det ska bli intressant att se var Paramore befinner sig om ytterligare några år.