Laufey – Bewitched

Hugo Göthberg 12:00 7 Sep 2023

Parallellt med sommarens intensiva Barbie-hype har en ny TikTok-era vuxit fram. Melankolisk, kärleksdrabbad jazzpop har tagit över appen och skickat chockvågor över flera topplistor världen över. Modern jazz är på frammarschs och i spetsen hittar vi Islands nya stjärna, Laufey.

Uppvuxen i både Reykjavik och Washington och som student av den klassiska musiken, ger Laufey både ett musikalisk- och ett livsperspektiv få 24-åringar i dag kan göra. Influerad av legender som Ella Fitzgerald sjunger hon i sina låtar om allt som har med kärlekens magi och smärtor att göra. Andra plattan Bewitched är ett helhjärtat kärleksalbum där artisten uppvisar på en mer mogen sida än den hopplöse romantikern hon var på debutplattan Everything I know about love (vilket hon skämtsamt sagt inte var särskilt mycket).

Totalt är det 14 fängslande låtar där den ena häpnadsväckande nog lyckas vara vackrare än den andra. Man skulle också kunna beskriva låtarna som 14 fristående kortfilmer i sättet de är skrivna och producerade på. Laufeys textförfattarskap är gripande. Hon är inte rädd för att skriva lyssnaren på näsan eller för att komma på det obekväma djupet. Oavsett om det är en smäktande ballad som Promise eller en bossa nova-hit som From the Start, så lyckas hon sätta en liten dolk i ens hjärta på det mest perfekta smärtsamma vis.

Laufey skapar atmosfär på Bewitched. Hon nyttjar sin musikaliska kompetens till fullo i allt hon gör. Produktionen och sättet hon använder sin röst på är av toppkvalitet. På plattan får hon dessutom ett kärt gästspel av Philharmonia Orchestra som hon tidigare samarbetat med. Tillsammans gör de drömska California and Me som definitivt är en albumshöjdpunkt.

Det är svårt att inte låta sig bli helt uppslukad av allt som har med Laufey att göra. Med en slående charm, självsäker musikalitet och hjärtskärande texter lyckas hon göra något helt nytt. Hon bygger broar mellan nu och förr och tar konserthallarna till sociala medierna. Framgångssagan är verkligen bara ett faktum för den isländska stjärnan. Det hon gör med Bewitched är magiskt, mänskligt, och alldeles förhäxande.