Ladies and Gentlemen We Are Floating In Space

10:22 24 May 2000
Inlednings-, tillika titelspåret, låter en ana att här snackar vitroligtvis en helt grym platta. Jason sjunger underbart, med världensfrommaste stämma och kvinnokören låter, även den, extremt kristen. Alltavslutas med en minst sagt alternativ version av refrängen till Elvis Can'tHelp Falling Love, som aldrig låtit vackrare än här. Redan på nästa spårhar Jason kastat den skenheliga masken till förmån för någonting somåtminstone inledningsvis kan liknas vid raka motsatsen. Han låter närmastdiaboliskt arrogant och övertydlig i gammal god Spacemen 3-anda, ochblåsarrangemangen är precis så höga att de inte skär sig in i pannloben pådig. Men allt ändrar karaktär efter ett tag. Helt plötsligt är detväckelsemöte hemma i pastor Jasons lägenhet och de undersköna kvinnorna ikören repeterar gång på gång: Come Together. Gospelnerven är så påtagligoch intensiv att man är beredd att falla ner på knä med händerna ovanförhuvudet och erkänna att man har varit en dålig människa men nu skall detbli ändring. Just variationsrikedomen i arrangemangen, att aldrig låta detbli till tuggande tomgångsflum, är en av Spiritualized allra störstaförtjänster. Vad som från början kan upplevas som en lätt sövande vaggvisaför stenade individer blir i allmänhet till exploderande, ibland på gränsentill bombastisk, musik med en oerhörd dynamik i all sin relativalågmäldhet. Med undantag för några väl introverta försök tillsinnesutvidgning - fullpoängaren ligger inte många minuter borta - höllinledningen absolut vad den lovade.