J Hus – Big Conspiracy

levi hielle-bergstrom 00:00 29 Jan 2020

Tidigt förra veckan läckte J Hus andra studioalbum Big Conspiracy till fansens förtret. Den vilda uppståndelsen som följde är ett bevis på hur oerhört lojala hans fans är. Och de har skäl till att vara just lojala. J Hus debutalbum Common Sense gav strömningar som existerat på en brittiska hiphopscenen ett namn: afroswingSmältdegeln av influenser som J Hus varsamt sammanfogade gjorde Common Sense till ett av de bästa albumen från 2017När han nu återvänder konsoliderar han sin plats som pionjär i den svårdefinierade gråzonen mellan afrobeat, hiphop, R´n´B ocgrimeBig Conspiracy tar en till världens alla hörn men osar samtidigt av visdom från Londons gator.

J Hus har arbetat med en rad olika producenter på albumet men den som står ut mest är utan tvekan TobyShyBoy (TSB). På en hiphopscen som är känd för sina elektroniska influenser lutar han sig istället mot akustiska instrument vilket ger det inledande titelspåret och efterföljande Helicopter ett skimmer som man sällan ser när en MC från London tar micken. Reckless är ett annat exempel på när J Hus når sin fulla potential. Albumets bästa spår är dock Repeat där Koffees melodiska verser komplettera J Hus utmärktLove, Peace and Prosperity är också värd att ta upp då den visar J Hus förmåga att blanda genres. Det är tydligt att han inte platsar i några klara fack och att begrepp som afroswing behövs för att beskriva hans mångfasetterade alster.

Big Conspiracy är mer nedtonad är föregångare men är minst lika träffsäker. J Hus innovativa och genreöverskridande låtar är nischade på ett imponerade sätt. I sökandet efter den minsta gemensamma närmaren är det i slutändan den rigorösa kvaliteten som binder spåren samman. Det är helt enkelt ett spännande album som tänjer gränserna kring Londons blommande hiphopscen. Äntligen finns det ett bra skäl till att sluta prata om Stormzy och Wileys meningslösa beefJ hus har precis satt ribban för 2020.