Familjen – Nerver av tvål

Isabella Boström 17:58 17 Nov 2023

Johan T Karlsson, mer känd som Familjen, fick svenska folkets skallar att snurra dubbla varv när debutalbumet släpptes 2007 och nu kommer det femte albumet Nerver av tvål som är resultatet av när musikskapandet används som en krisbearbetning. Personliga upplevelser, svåra som vackra, har omvandlats till ett musikaliskt verk gjort på de finaste känslomässiga råvarorna. Med egna ord målar han upp det som "en bikt och ett bokslut över de fem senaste åren i mitt liv. Himmel och helvete, allt finns med".

När plattan börjar rulla blir jag smått förvånad. Förväntan var nog att man direkt skulle dras in i ett poppigt elektroniskt sound men istället är det en filmisk melodi, lugn och instrumentell, som stiger i intensitet under låtens gång. Och det funkar. Tankarna svävar iväg och fantasin börjar formge scener i huvudet som utspelar sig perfekt tillsammans med tonerna fyllda av melankoli, paradoxalt sammanvävt med känslor av hopp. Här har vi en melodi som väcker hjärtat till liv.

Vi lämnar det filmiska och fortsätter till spår två, En på miljonen, där vi hittar hem till Familjens familjära elektroniska sound ackompanjerat av den varma sångrösten signerad med Malmödialekt. Vibrerande rytmer pulserar i hela rummet och kroppen kan inte annat än att ryckas med för att röra sig i takt med den.

Skivans höjdpunkt som trollbinder mig är På stranden vi gick iland, vilket självaste Familjen pratat varmt om på sin Instagram: Jag tror det är min favorit på kommande album.

Låtens handling florerar kring att vara på den mörkaste botten i livet för att slutligen ta sig upp och ur den och upptäcka allt det vackra, lyckliga, som står för dörren när tillvaron ljusnar. Den elektroniska produktionen är fylld av en sorgsenhet ihopflätad med lekfullhet som tillsammans ger liv till en lyckad och intressant kontrast. Mycket bra jobbat.

En välkänd singel finns med vilket adderar ännu mer musikalisk kvalitet: Malmö stad som var med i succéserien Tunna blå linjen. Spellistan rullar vidare med samma bekanta atmosfär genomsyrad av elektroniska, poppiga rytmer som går att lyssna på om och om igen, med låtar som Efter midnatt, Nu och Vägrar gå hem. Karlsson väljer att avsluta plattan på samma vis som han inledde den: Chateau och platå, en filmisk melodi utan sångröst, som med stängda ögon lämnar mycket åt fantasin och lyssnaren.

Efter regn kommer solsken sägs det. Nerver av tvål lyfter just det budskapet och lyckas fängsla samt beröra genom att linda ihop intima texter med musik fylld av vemod och dansant livlighet. Artistens helvete födde en himmel man absolut vill ta del av.