Charli XCX – Crash

Emma Thimgren 19:19 22 Mar 2022

Poporaklet Charli XCX är trendsättare för popmusikens skiftningar, både som soloartist, låtskrivare och manager. Hennes profetior brukar bli vägledande, även om hon för det mesta är flera år före sin tid. Hennes femte album Crash är allt annat än banbrytande. Och det är precis det som är meningen.

Charli XCX vill nu bryta ny mark, rasera det hon gått i bräschen för och anamma allt som hon skytt – mainstream-popen. Eftersom det som är indie inte längre är det när alla gör det. Ett ombyte som dock blivit en vattendelare hos både Charli XCX fanskara och kritiker.

Det blir också en full cirkel tillbaka till hennes genomslagshits, och en tydlig motreaktion till pandemins kämpiga år då hon släppte det avskalade albumet How I’m feeling now. Crash blir även det sista under hennes kontrakt med storbolaget Atlantic och slutet på en era, hon vill alltså gå ut med en smäll. En hyllning och en begravning i ett.

Att kändisskap och glamour har varit ledorden på det emotionellt laddade albumet känns därför passande. I en värld där autenticitet känns som det enda valet går hon in i rollen som postapokalyptisk popdiva till tusen procent, vilken kontrasterar snyggt med det faktum att det är hennes mest självutlämnande album hittills. En persona som antagligen behövs för att det ska vara bekvämt att vara så sårbar, i fiktionen kan man vara som mest ärlig och så vidare.

Under albumet lämnar Charli XCX ett förhållande och går in i ett nytt. Det är destruktivt, självmedvetet och mer specifikt privat än innan, där det ofta målats med breda snarare än personliga penslar på tidigare album. Albumet är snyggt avvägt med mer melankoliska och introspektiva spår som återställare mellan de mer maximerade och elektroniska pophitsen. Hon sjunger om att dö, för att i nästa stund sjunga om hur äcklad hon är av närhet. Albumet är arrangerat efter kontraster och motsatser.

Soundmässigt betyder skiftet mer 80-tal och synt, mindre uppenbar autotune och futurism. Ingen kantigt metallisk och utstuderad pop, utan en lite mer len och lättsmält version. Men även när det är som mest poppigt lyckas Charli XCX dra musiken till sin spets. Det blir aldrig generiskt, vilket visar på finkänsligheten i hennes fingertoppskänsla. Det medryckande melodispråket och det fyndiga textbygget är fortfarande det som bär låtarna.

Som helhet är det svårt att toppa albumet Charli från 2019, men Crash har till sin fördel att det faktiskt inte innehåller en enda svag låt.