Augustine – Youth and why it ends

Greta Olsson 12:00 3 Nov 2023

När jag för första gången hörde Augustine jobbade jag på posten och körde bil hela dagarna och då började Coast spelas på P3 och jag skruvade direkt upp volymen på radion. Den låten tonsatte hela sommaren 2020 och jag skruvade alltid upp volymen till max när de spelade den på radion. Jag kan inte sätta fingret på exakt vad det är, men jag tror det är en kombination av en otrolig röst, mycket känsla och makalösa melodier som gör att man fastnar lätt för Augustine. Nu får vi se om hans nya album Youth and why it ends håller samma höga standard som den där sommaren för 3 år sedan.

Plattan börjar med en äkta Augustinelåt, A friend's house party, den har allt! Man blir förtrollad som av en siren och vill bara höra mer och mer och mer. Följande låt Woman släpptes redan tidigare i höst och den är varm och nästintill sensuell. Det går nästan inte att välja ut en enda topplåt på skivan, men Teach me och den tidigare nämnda A friend's house party är helt exceptionella låtar på alla sätt och vis!

Det känns som att Fredrik Gustafsson, som han egentligen heter, vågar vara mer experimentell med detta album. Han tar ut svängarna och varje låt har sitt egna unika id. Tempot skiftar snabbt, den mycket behagliga lugna låten Fever följer den snabbare, mer funky och soulaktiga For the moment. Det uppskattas för det gör att man inte blir mätt på en och samma genre.

Man kan undra om Youth and why it ends är den 27-årige Augustines kvartslivskris, men om det är det så önskar jag att han hade livskriser oftare. För det är ett makalöst album som får en att dansa, sjunga med och kanske till och med gråta en skvätt. Augustines musik skapar känslor och det är något som många artister får jobba hårt med, men i hans musik så kommer det så naturligt. Låtarna känns oerhört moderna men samtidigt otroligt tidlösa.

Albumet kan vara ett av 2023 allra bästa släpp och jag är glad att kunna säga att Augustine kommer vara soundtracket till mer än bara en sommar i mitt liv.