Take a Chance

Emma Thimgren 09:00 11 May 2023

Berättelsen om Gert van der Graaf börjar som idoldyrkan och slutar med besöksförbud, men hans liv liknar inga andra stalkers. Det osannolika förloppet skapade rubriker i slutet av 90-talet när fallet togs till domstol av den tidigare Abba-medlemmen Agnetha Fältskog. Hon blev förföljd och var nu rädd för sitt liv. Vad som framkom långt senare var att van der Graaf inte var någon simpel Abba-entusiast, han hade också haft ett förhållande med Fältskog.

När holländaren Gert är åtta år gammal ser han Abba på tv för första gången. Då inleds en livslång besatthet av Agnetha Fältskog. Han beslutar sig för att träffa sin idol till varje pris, och ägnar de kommande 20 åren med att lära sig svenska och spara ihop tillräckligt mycket pengar för att kunna flytta till Sverige. Till slut lyckas han söka upp artistens hemadress och av en slump är en stuga som ligger 800 meter från hennes hus till salu. Gert flyttar in och efter månader av brevskrivande får han äntligen kontakt med stjärnan, han menar att de otroligt nog inleder ett hemligt förhållande men efter detta går berättelserna isär. Plötsligt blir han avvisad och än i dag väntar han på att återförenas med sin förlorade kärlek. Samtidigt som omvärlden anser deras relation så otrovärdig att ingen vill tro på den.

Gerts berättelse har tidigare berättats i Fredrik Strages bok Fans. Men Prime Videos första svenska dokumentär Take a Chance är också den första dokumentären om honom. En så unik berättelse att det är märkligt att den inte berättats tidigare. I dokumentären medverkar Strage, men också en rad Abba-experter och psykologer specialiserade på ämnet stalking. Den stora luckan i narrativet är att Fältskog föga förvånande tackat nej till att medverka. Hon har även försökt stoppa dokumentären från att göras. Med van der Graafs skeva verklighetsbild är det svårt att veta vart gränsen går mellan vad han ser som sant och vad som verkligen skett. Det gör att dokumentären tyvärr inte berättar något som Strages bok inte redan gjort.

Stundtals känns narrativet också typiskt amerikanskt sensationaliserat, när det breddas till att försöka förstå mekanismerna bakom stalking, och vill utmåla Gert till en större skurk än vad han är och passa in honom i en lite väl enkel mall. När det är uppenbart att han har djupare och mer komplexa problem som lett honom till att göra dessa obehagliga handlingar. Det unika som gör fallet så speciellt kommer inte fram.

Take a Chance är en sevärd och uppenbart påkostad dokumentär, och visst är det intressant att se Gert berätta sin livshistoria med egna ord, men har du redan läst boken kan du inte vänta dig något nytt. Dokumentären väcker minst lika många frågor som den besvarar.