Mulan

Calle Wahlström 09:00 3 Dec 2020

Disneys live-actiontappning av 1998 års Mulan skulle blivit mars månads stora kassako. Istället blev filmen en av många förväntade blockbusters vars premiär fick skjutas upp när covid19 avslöjade sig som filmårets värsta bov. Men till skillnad från Tenet (som haft biopremiär) eller den kommande Bondfilmen No Time to Die (som skjutits upp till nästa år) får nya Mulan istället streamingpremiär på tjänsten Disney+.

I grova drag är berättelsen om flickan som låtsas vara man för att ansluta kejsarens armé densamma. Men det första offret när Mulan (Yifei Liu) tar upp kampen mot hunnernas ledare Böri Khan (Jason Scott Lee) är originalets humor. Det andra är musikalnumren. Och det tredje den snackiga draken Mushu, som istället rest sig ur den kreativa askan som en stum Fenixfågel.

Filmens regissör, Niki Caro, ska enligt egen utsago velat slopa dylika inslag för en mer realistisk filmupplevelse. Kanske inte filmhistoriens mest informerade konstnärliga val då det som kvarstår är ett storsvulstigt, färgsprakande men rörigt wuxia-äventyr.

Bland actionfilmens internationella flora av subgenrer förefaller mig wuxia vara den som mest uppenbart skulle gifta sig med musikalen. Wuxia är ursprungligen en sagolik litterär gren vars fjäderlätta slagskämpar funnit sin väg i en rad olika konstformer - från kinesisk opera till tv-spel. Mulans balettliknande krigskonst hade tveklöst lyft ett snäpp ackompanjerad av sångnummer. Med undantag för några enskilda graciösa rörelser är den istället både klumpig och slarvig. Framförallt har man inte riktigt räknat ut hur man ska fylla det berättartekniska tomrum bristen på musik lämnar. Mulan landar därför snabbt i alltför tvära kast mellan bombastiska krigsscener.

Nog hanteras vissa inslag med finess. Exempelvis den befriande tvetydigheten i Mulans (b)romans och rivalitet med vapenbrodern Honghui (Yoson An). Tillvaratagandet av de möjligheter som erbjuds av berättelsens könsöverskridande dubbelspel är dock nästan enda indikationen på att filmskaparna tagit publiken på allvar. Det är också filmens främsta ansats till lekfullhet. Annars bortslarvade element i ett alltför fartblint äventyr.