Malèna

00:31 1 Jul 2001
Efter 20 minuter av den här filmen skriver jag i mörkret - jag ska aldrig mer se en film av en fransk, spansk eller italiensk manlig regissör över 50 år! Inte på mycket lång tid i alla fall. För vad jag just nu sitter och tittar på är ännu en regissören-i-kortbyxor - på italienska. Det innebär alltså pojkar på gränsen till tonåren som mäter pittar, som runkar under täcket, som tittar på förbjudna saker i nyckelhål och som blir släpade till horhuset av sin egen pappa för att lära sig hur man gör. Det är Sicilien 1940 och jag har sett det förut - så många gånger. Men så händer något. Plötsligt blir skuggorna från andra världskriget alltmer hotfulla. Plötsligt förstår vi lite mer vad de här åren betydde för byarna och för människorna. Allra mest ser vi vad kriget kom att betyda för Malèna - objektet för de 12-åriga gossarnas sexuella fantasier. Hon är en mycket vacker kvinna som varje gång hon går förbi på torget i byn får samtliga män att stanna upp i sina sysslor för att titta efter henne. Detta låter givetvis inte kvinnorna passera hur som helst. Skitsnacket sprider sig som feber i gränderna och svartsjukan leder så småningom till katastrof. Malènas skönhet blir hennes brott och hennes fall. Bortom det latinskt gubbsjuka framtonar alltså en kritik mot trångsynt bigotteri och bristande humanism - tydligt kopplad till den katolska kyrkan och i någon mån till krigets kramper. Men Tornatore, som är mest känd för [I]Cinema Paradiso[/I], hyser olyckligtvis en ohämmad kärlek till det sentimentala. Han skulle kunna berätta om en händelse från kriget rätt upp och ner - utan åthävor. Men i stället väljer han att låta historien vara en äldre mans snörvlande minne, en närvaro som markeras av en släpig och sorgsen berättarröst. Och även om detta minne innehåller både ruskigheter och tänkvärdheter så sugs historien lik förbannat in i en romantisk virvel och det som skulle kunna ha blivit ett färgstarkt kvinnoporträtt - för oss att minnas - antar i stället allt mer karaktären av en nostalgisk djupdykning i ett privat fotoalbum.
Malèna