Horizon Line

Calle Wahlström 09:00 5 Nov 2020
Överlevnadsthrillern Horizon Line är SF-Studios första engelskspråkiga satsning på den internationella marknaden. Men märk väl att man satt nordisk talang bakom spakarna. Jobbet som testpilot föll på Mikael Marcimain som tidigare utmärkt sig med tv-serier som Lasermannen, Upp till kamp och vars kommande Jakten på en mördare redan fått viss förhandshajp. Ingen visionär måhända, men en mer än god yrkesman och underhållare med gehör för en berättelses tonalitet. I fallet Horizon Line innebär det en uppbyggnad som känns lika billig och rafsig som dykinstruktören Jacksons (Alexander Dreymon) Hawaiiskjorta. Det finns nämligen inte mycket att hämta i bakgrundsberättelsen om hur denne blir dumpad av vår karriärsdrivna hjältinna Sara (Allison Williams från Girls).

För Sara är det nya jobbet i London viktigare än kärlek eller Jacksons hakuna-matata-tillvaro på Mauritius. När hon återvänder två år senare för en gemensam väns bröllop är stämningen mellan paret därför allt annat än tropisk. Bättre blir det inte heller av att de måste trängas som enda passagerare på ett skraltigt flygplan för att hinna till vigseln.

Det är en lika svajig som gräll start som får mig att sakna Marcimains gamla parhästar, som nederländsk-svenska fotografen Hoyte von Hoytema och Soundtrack of Our Lives-gitarristen Mattias Bärjed. Men två saker händer när planets pilot (Keith David) dör i en hjärtattack mitt ute över öppet hav - förutom att det gnabbande paret måste begrava krigsyxan för att ha någon som helst chans att överleva, då. Dels lyckas Marcimain få till några svettigt svindlande scener i och utanpå den flygande konservburken. Dels undrar jag om han över huvud taget haft något att säga till om under produktionen.

Mer än regissören och en handfull svenska producenter är det nämligen filmens exekutiva producent, spanjoren Jaume Collet-Serra, som tycks sätta tonen. I grund och botten är Horizon Line en flygplansvariant av Collet-Serras egna bikiniklädd flicka vs. haj-film The Shallows. Förutom fotograf (Flavio Martinez Labiano) delar filmerna ofrånkomligen förmågan att vinna spänning ur gammal generisk skåpmat. Särskilt i Horizon Line kräver flera nagelbitande sekvenser beröm, särskilt de som för tankarna mer till gamla skolans trickfilmning än bombastisk CGI. Men liksom i The Shallows är äventyrets narrativa förevändning så genant skriven att det blir omöjligt för någon inblandad att hålla höjd.