Hilma af Klint - Bortom det synliga

Kasia Syty 10:30 3 Oct 2019

Många kom nog i kontakt med Hilma af Klints konstnärskap när Moderna museet satsade på en stor retrospektivutställning 2013. För mig en av 00-talets mest uppseendeväckande konstnärliga aha-upplevelser, svensk dessutom, turnerade sen runtom i världen och gav af Klint den uppmärksamhet hon aldrig fick medan hon levde. Berlinfödda regissören Halina Dyrschkas långfilmsdebut är en efterlängtad djupdykning i den enormt produktiva konstnärens – abstraktionens förgrundsgestalts – värld. Men som dokumentär är den medioker – både tradig och alldeles för rörig.

I början av filmen domderar upprörda röster att Hilma af Klint var bättre än Wassily Kandinsky, Piet Mondrian och Kazimir Malevitj, vilka under det gångna århundradet utsetts till den abstrakta konstens pionjärer för att de var män. Denna slutsats upprepas sedan som ett mantra så många gånger att man till slut är beredd att tro att Hilma, förutom den äckliga men för tiden självklara ojämställdheten, föll offer för någon slags världsomfattande konspiration som gav allt för att marginalisera henne. Filmens talande huvuden namnges inte direkt, vilket gör det svårt att orientera sig, en liten men nog så störande miss. Det blir väldigt rörigt (icke att förväxla med abstrakt) och irriterande när denna oerhört intressanta konstnärs porträtt tecknas på ett både osammanhängande och ogenomtänkt sätt. Jag blir så trött när jag för sjuttonde gången får höra att hon var ett bortglömt geni, och trött på att svenska experter pratar knagglig engelska för att man inte tagit in en tolk. Till slut vill jag spola fram och längtar efter en tråkigare, mer linjär berättelse om Hilma af Klints leverne och verk, lik den dokumentär om Francis Bacon som går på SVT play. Utan koreografiska dramatiseringar av hennes konstnärliga processer och teatral uppläsning av hennes texter.

Den enda behållningen, förutom Hilma av Klints konst, är curatorn Iris Müller-Westermanns passion och glöd som framkallar det jag kände när jag såg den (av henne curerade) genombrytande Stockholmsutställningen. Passa på för nu visar Millesgården tjugo verk av de tusentals som Hilma af Klint lämnade efter sig.