Dark Blue

18:02 2 Jun 2003
James Ellroy - som jag hejdlöst avgudar - har skapat sin författarkarriär enligt följande historieberättandekoncept: Förtvivlat tragisk skithög i huvudrollen på spelplatser där den konstruerade moralen aldrig ens existerat, det borde vara i Los Angeles, ja. Skrönor där läsarna trots allt förbehållslöst hejar på skithögen - oftast bitter polis - medan han misshandlar, super, dödar och slänger ur sig skändliga en-radare. Lysande tv-serien [I]The Shield[/I] (Canal+) är uppbyggd precis så, dock utan Ellroy, däremot har han skrivit manus till [I]Dark Blue[/I] med Kurt Russell som kolerisk specialspanare på rak väg mot avgrunden. Russell stjäl showen direkt vilket innebär ett litet problem för filmen, eftersom det kan missuppfattas som överspel när mindre erfarna eller begåvade skådespelare ska försöka hänga med. Scott Speedman ([I]Felicity[/I]) är så söt att man vill grina men hade behövt mer hjälp av regissören för att inte helt blåsas bort - som nu - i Russells enmansföreställning. Emellertid ser Speedman passande nog ut som en mini-Kurt när de två teamar upp mot buset på Los Angeles gator, staden i andlös väntan på domen mot poliserna som misshandlade Rodney King. Russells karaktär - vår hjälte - tycker naturligtvis att de gjorde helt rätt. Men han vet att om de frias blir det garanterat upplopp. Parallellt har Russell klyschproblemen korrumperade bossar och raserat privatliv, även om han är nöjd med att tonårssonen ringde Kåta Skolflickors Heta Telefonlinje. "Då är han åtminstone inte bög!" strålar pappa. Det är en komplex, våldsam och underhållande historia, inte lika elegant som filmatiseringen av Ellroys roman [I]LA Konfidentiellt[/I] - ojämnare, men med hetsigt driv och snyggt iscensatt. Mer ambitiös än överraskande, vilket i och för sig kan vara behjärtansvärt. Avslutningen är magnifik när upploppen till sist - som vi alla vet - bryter ut. Rasande och realistiskt skildrat, från en mardröm till en ännu värre, in i den paradoxala helvetiska befrielsen. Om än bara för ett ögonblick. För som i alla Ellroy-skildringar finns här inga hjältar, det finns bara några som överlever - kanske. Hiphop-entusiaster kan därtill elda upp sig över att Västkustens ettrigaste rappare Kurupt har en större roll och den Smutsiga Söderns kung Master P en mindre.
Dark Blue