Cop Secret

Daniel Hånberg Alonso 09:00 19 Jan 2023

Ett pistolskjutande lyckopiller. Så kan man bäst beskriva denna isländska hårdkokta polisparodi som skickar svensk genrefilm till skamvrån. Cop Secret är en film gjord av ett gäng som älskar actionfilmer, speciellt Bad Boys och Die Hard. Är den fånig? Hell yes. Är den förutsägbar? Eh, ja. Ser effekterna tjugo år gamla ut? Minst! Är den underhållande? Jag blir förolämpad att du ens frågar!

Bússi är Reykjaviks tuffaste polis, hela Islands om du frågar honom själv. Han dricker alkohol på jobbet, förstör allt i sin väg i jakten på bovarna och dessutom snusar han! Nu är det ett gäng bankrånare som får polisen att frusta och Bússi är redo att spränga alla gränser för att få tag på dem. Problemet är bara att han får en ny partner, pansexuella hunken Hörður.

På hemmaplan blev Cop Secret bara slagen av Bond-rullen No Time to Die på biograferna och blev den näst mest sedda filmen det året. Allt började egentligen med en tv-sketch i form av en fejktrailer, precis som vår egen svenska underskattade polisparodi Kommissarie Späck. Mest anmärkningsvärt är emellertid att filmen är regisserad av det isländska fotbollslandslagets före detta målvakt, Hannes Þór Halldórsson. Ena stunden räddar han ett målförsök från Messi, andra stunden gör han en av de mest sedda isländska filmerna på bio.

I Cop Secret drar de homoerotiken i buddy cop-genren till sin yttersta spets, utan att göra det till måltavla för skämten. Vilket är genomgående i filmen att den tar allvarligt på sin kärlek till alla klyschor och troper från 90-talets actionfilmer – och listan är lång! Om du skulle ta en jägershot för varje parodisk pik skulle du vara nere för räkning innan vår polis ens hunnit bli utskälld av sin chef för första gången. Om Sverige ändå kunde göra såhär rolig action.

PS Alla filmer borde ha en karaktär som Svavar som kommenterar allting idiotiskt i manuset.