Breaking Surface

Jakob Åsell 09:00 13 Feb 2020

10 000 timmar-regissören Joachim Hedén räds varken djupt vatten eller Hollywoodsk high concept-film i ansatsen att mota den svenska biokrisen i grind. Vilka ringar på vattnet som hans föredömligt tighta undervattensthriller Breaking Surface kommer att få i ett genrefilms-svältfött filmsverige, som förblir på land såvida det inte vankas Göta Kanal-reboots, återstår att se. Den gav åtminstone den här kritikern mersmak.

“Det var ingen reklam för dykning, direkt” hörde jag på väg ut från den tidiga pressvisningen som väckt en blygsam skara journalister med adrenalin och iskallt nordiskt fjordvatten. Och jag är beredd att hålla med. Samtidigt är drönarbilderna av en ensam volvo som smeker längs Lofotens bergsväggar, endast en Zlatan-nationalsångs-spoken word från reklamfilm.

Breaking Surface tar oss till en plats där de flesta av oss inte vill vara, och jag syftar inte på Aftonbladets kommentarsfält. Nej – under ytan i norra ishavet där halvsystrarna Ida och Tuva, spelade av Moa Gammel och Madeleine Martin, gör ett traditionsenligt vinterdyk bland späckhuggare och klaustrofobiska undervattensgrottor. Föga förvånande går saker och ting inte helt enligt planerna och duons syskon-bonding förvandlas till en kamp mot klockan för att ta sig hem levande.

Breaking Surface är ett djärvt företag i nordisk kontext som bjuder på en stundtals andlös bioupplevelse. På sin spets väcks minnen från Neil Marshalls rysliga vildmarks-mästerverk Instängd (2005) där publiken fastnade under jord med en grupp kvinnliga grottklättrare. Bägge filmer utvinner effektivt både handsvett och Bechdel-A-märkningar i en traditionellt testosteronstinn genre. Men det nordiska undervattens-ditot snavar i balansakten mellan överlevnadsaction och relationsintrig. Under ytan hos Ida och Tuva kippar ett familjetrauma och en kvävd äktenskapskris efter andan, vilket något krystat avhandlas i undervattensgrottornas luftfickor.

Breaking Surface hämmas av en syrefattig dialog, ett par inslag av halvdan musikläggning och karaktärer vi med fördel hade kunnat gå på djupet med, på andra sätt än bokstavligen. Med det sagt har Hedéns helvetesdyk en uppfriskande vigör och potentialen att ge sömniga röster inom den svenska produktionsapparaten en välbehövlig kallsup.