Agent Cody Banks

Johanna Koljonen 23:30 26 Jun 2003
Barn förtjänar stora, bra äventyrsfilmer med schyst produktion, dugliga skådespelare och ett riktigt manus. Som [I]Ronja Rövardotter, Ensam hemma[/I] eller [I]The Goonies[/I]. Sådana filmer blir hits eller till och med klassiker eftersom de utgår ifrån att barn inte är idioter. Någon klassiker blir däremot inte [I]Agent Cody Banks[/I], ett pinsamt uppenbart försök att göra sig en hacka på intresset för Roberto Rodriguez kreativa och kvalificerade äventyrsrulle [I]Spy Kids[/I]. Och blir Banks en hit är det bara för att barnfilmerna på repertoaren är så få just nu. Få är också överraskningarna i den här filmen. Cody Banks (Frankie Muniz från [I]Ett geni i familjen[/I]) är junioragent för amerikanska regeringen. Han är en mästare på allt i spionväg men har ett socialt handikapp - han kan inte tala med tjejer. Naturligtvis får han som sitt första uppdrag att stöta på den snygga dottern till en vetenskapsman vars nanorobotar hotar att ge onda terrorister kontroll över USAs missilförsvar. Cody Banks ska vara sexton år men hans fumliga raggförsök är på en åttaårings nivå, vilket säkert passar filmens målgrupp bättre än det lyckade hångel efter några folköl som bättre skulle beskriva tonårsverkligheten. Frankie Muniz spelar precis som på tv. Han kan kompetent leverera hur mycket dialog som helst men är värdelös på fysisk komedi. Unge Connor Widdows som lillebror Banks stjäl varje scen han är med i (precis som i [I]X-Men 2[/I] där han spelade barnet med fjärrkontroll-superkraften). Det enda hoppfulla med kommande [I]Cody Banks 2[/I] är att hans roll säkert kommer att växa. Actionscenerna är hyfsade, men håller sig hela tiden till bekanta formler. Superskurkar har brittisk accent, onda hantlangare är av obestämd hotfull etnicitet, en skenande biljakt måste alltid involvera ett tåg i en järnvägskorsning, dödligt våld i barnfilmer sker alltid i slapstick-format. Den enda utveckling huvudpersonen genomgår är att han lyckas få en tjej. Filmen är helt befriad från moraliska eller psykologiska funderingar. Alltså reflekterar man inte heller över att Agent Banks strängt taget är en olaglig barnsoldat.