Underground Railroad

Jimmy Håkansson 10:05 24 May 2021

Stark skildring av slavar på flykt när Moonlight-regissörens tv-serietolkar Pulitzervinnande roman.

Vad kan man säga om kulturens slavnarrativ som inte redan har sagts? Det är djupt sorgligt att svarta kroppar måste misshandlas eller slitas i stycken för att en icke-svart publik ska kunna känna med dem. I Underground Railroad får vi se just det; svarta kroppar som plågas in i oändlighet.

Ändå finns det något som skiljer Moonlight-regissören Barry Jenkins Underground Railroad från det vi vanligtvis brukar se i genren. Kanske är det just blicken. Att han låter kameran dröja kvar på karaktärerna, ibland på ett sätt som gör att serien får direkt drömska kvaliteter. Men också på ett sätt som gör att människorna, och deras öden, naglar sig fast.

Ganska tidigt i serien ser vi slaven Ceasar läsa Gullivers resor under nattstjärnornas bleka sken. En bok om en man på resa. Eller, en man på flykt. Det beror förstås på hur du väljer att läsa berättelsen. Med vilken blick och med vilka privilegier. Underground Railroad är till viss del besläktad med Jonathan Swifts Gullivers Resor, båda handlar om flykten från en ohygglig plats till en annan.

Men det är inte Ceasar det handlar om, det är den 16-åriga flickan Cora. En ung slavflicka som övergavs av sin mamma, som sägs ha flytt – gått upp i rök – och övergett sin dotter. Innan första avsnittet har förstås Cora också flytt plantaget. Med sig bär hon en påse med fröer, det närmsta arvegods hon har. Hon tar sig från den ena platsen till den andra, men finner ingen plats där hon kan vara människa. Fröerna bär hon alltjämt med sig. För hon finner ingenstans att slå rötter.

Underground Railroad är en stark och stundtals unik skildring av en berättelse vi har hört flera gånger förr. Valet att låta en svart historia berättas ur ett svart perspektiv gör att den känns mer angelägen. Här finns ingen vit frälsare som kliver in och ser till att allt löser sig, och framför allt ser till att vi icke-svarta tittare får en moralisk upprättelse. Nej. För en gångs skull är det det här inte vår berättelse.

TV-kanal: