Making A Murderer

Jimmy Håkansson 09:56 8 Jan 2016

Netflix hoppar på true crime-genrens framgångståg med Making A Murderer – en långsamt puttrande dokumentärserie om ett svikande rättssystem.

Enligt myten hände något märkligt när Lumière-bröderna ställde sin filmkamera framför en fabriks port. I dokumentärfilmen Arbetarna lämnar Lumières fabrik i Lyon från 1895 kan du se resultatet. En kvinna som efter varje arbetsdag alltid gick åt höger valde nu att gå åt vänster. Även om Lumière-brödernas avsikt var att fånga verkligheten så förställde de den så snart de monterade upp sin kamera. Kamerans själva existens hade en så stor påverkan på sin omgivning att den dödade det dokumentära, den objektiva sanningen.

När true crime-genren gjorde comeback med tv-dokumentären The Jinx och podcasten Serial gnällde kritikerna om hur de hade utelämnat flera detaljer, mixtrat med tidslinjen och dramatiserat händelseförloppet. Moira Demos och Laura Ricciardis ambitiösa dokumentärfilmsprojekt Making A Murderer har ett helt annat anslag än Jinx och Serial. Framför allt så har det ett tempo inte helt olikt Lumière-brödernas filmprover, och så håller sig dokumentärfilmarna bakom kameran. Tysta och iakttagande.

Making A Murderer innehåller inte dramatiska rekonstruktioner, påkostat fotografi eller övertydlig voice over. Istället för sexigt producerade spekulationer får vi pusselbitarna prydligt uppradade: långa utläggningar i rätten, knastriga telefonsamtal från häktet och intervjuer med advokater och specialister. Moira Demos och Laura Ricciardi låter aldrig sina egon stå i vägen för kamerans lins. Resultatet är ett imponerande dokumentärbygge som är både rafflande och förtroendeingivande.

Historien om Steven Avery har mer gemensamt med vankelmodiga Serial än helgalna The Jinx. Efter att ha tillbringat 18 år i fängelse, dömd för ett brott som han inte har begått, släpps Steven Avery fri. Men i slutet av första avsnittet uppdagas ett nytt brott. Är Steven Avery skyldig? Och om han är det, är rättsstaten indirekt medskyldig?

Men även Making A Murderer kan anklagas för utebliven information, kryddad dramatisering och att Averys försvar hjälteförklaras medan åklagarsidan svartmålas. Samtidigt kan ingen dokumentär visa hela sanningen. Inte ens när du filmar fabriksarbetare som går hem för dagen. Den verkliga konsten ligger i urvalet av materialet – och tilltron till det.

TV-kanal:

Fler tv-recensioner