Feud: Bette and Joan

Jimmy Håkansson 09:40 14 Mar 2017

Old hollywood-skandaler under luppen i Feud: Bette and Joan.

En reporter dyker upp hemma hos den åldrade filmstjärnan Joan Crawford för att fråga ut henne om det nya stjärnskottet Marilyn Monroe. Reportern vill veta vad Hollywoods gamla “it girl” har för åsikter om den nya. Crawford frågar då varför det bara finns plats för en kvinnlig idol. Varpå reportern svarar: “Det är männen som har byggt piedestalen. Det finns bara plats för en gudinna i taget.”

Feud är inte rädd för att skriva tittaren på näsan, gärna kryddat med metareferenser som knyter ihop fiktionens 60-tal med dagens 10-tal. Första säsongen av antalogiserien Feud handlar om schismen som uppstod mellan old hollywood-legenderna Joan Crawford och Bette Davis under inspelningen av Vad hände med Baby Jane under tidigt 60-tal. Båda aktriserna var ikoniska för sin tid men då båda tävlade om att få stå på samma piedestal – den som bara rymde en gudinna åt gången – fanns det ingen plats över för systerskap.

Senare i samma avsnitt försöker regissören Robert Aldritch (spelad av Alfred Molina) sälja in Bette Davis och Joan Crawfords comebackfilm till en producent. Producenten frågar “skulle du knulla dem?” och menar att det är en idiotisk idé att göra en film där båda huvudroller spelas av åldrande kvinnor, som inte osar av sex appeal. Sedan hakar filmproducenten på i gudamytoliseringen av Hollywood: “Jag var Zeus och de var ett par Afrodite. Men vet du vad som händer med Afrodite när tuttarna börjar hänga? Zeus kastar en blixt mot hennes huvud.”

Att Susan Sarandon och Jessica Lange spelar huvudrollerna ger serien ett extra lager, båda är enormt begåvade filmarbetare som trots det har tuggats och spottats ut av filmindustrins maskineri. Däremot pendlar dramat mellan kraftfullt och karikatyrartat, så som det brukar bli när Ryan "American Horror Story" Murhpy drar i spakarna. Men visst finns det både hjärta och budskap i produktionen. Och på gott och ont bärs båda på utsidan.

TV-kanal:

Fler tv-recensioner