Watain – The Agony & Ecstasy of Watain

Christoffer Bertzell 12:00 8 May 2022

Mörkret lyser klarare än någonsin när kanske världens bästa black metal-band har hittat hem igen på sitt sjunde album. Efter två experimentella album på vitt skilda vis, är detta alster rent musikaliskt en mer naturlig uppföljare till mästerverket Lawless Darkness från 2010.

The Agony & Ecstasy of Watain är på många punkter en uppvisning i hur du komponerar aggressiv, vacker och effektiv black metal. Bandets grundläggande koncept med den melodiska ådran från Dissection, den episka tonaliteten från Bathory och intensiteten från Mayhem är tydlig och kommer inbjuda fler till mörkret än den war metal-inspirerade urladdningen föregångaren Trident Wolf Eclipse från 2018 innehöll.

Det nya albumet är helt enkelt mycket mer dynamiskt, rent av katchigt genom imponerande arrangemang, samtidigt som det bär på flera lager av ondsint textur som skiftar form utan att tappa riktning. Och även om denna giv är mer traditionell än experimentella The Wild Hunt från 2013, så bär de i alla fall en del gemensamt i form av just detaljrikedom.

Mycket klingar som en återkomst, fast det är utan tvekan ett nytt kapitel för det Uppsala-bördiga bandet. Bandet både ljuder och känns mer sammansvetsat än på länge. Kärntrion är stadig, men bandet är nu tydligare presenterat som en kvintett flankerat av långtida basisten Alvaro Lillo och Degial-medlemmarna: gitarristen Hampus Eriksson och fenomenale trummisen Emil Svensson. En tydlig signal om styrka, som är värdig denna fenomenala uppvisning i hur black metal ska spelas.