The Last Shadow Puppets – Everything You’ve Come To Expect

Patrik Forshage 00:00 30 Mar 2016

För åtta år sedan tog Alex Turner tid från Arctic Monkeys för ett projekt med bästa polaren Miles Kane, som då var en ung förhoppningsfull sångare i snabbt glömda The Rascals. Duons album The Age Of The Understatement var en liten pärla av moderna evergreens med Scott Walker-, Lee Hazlewood- och Anthony Newley-ambitioner, och utöver att vara ett av det årets bästa album fungerade skivan också som en effektiv trampolin för Miles Kanes solokarriär. Sedan dess har vänparet i det närmaste varit oskiljaktiga, även om de haft fokus på sina respektive karriärer isär, och frågan om deras andra album har aldrig varit ”om” utan ”när”. 

När de nu besvarar den frågan är det inte med en traditionell Hollywooduppföljare fylld av mer-av-samma. Den här gången har de sneglat åt förebilder som The Style Council och Isaac Hayes, och åtminstone de förstnämnda går att spåra till exempel i Paris Match-luftiga Dracula Teeth. Trots utvecklingen återkommer David Bowie-influenserna från debuten, tydligast med en textblinkning till hjälten i titelspårets ”collar on a diamond dog”, och fortfarande gäller sanningen att The Last Shadow Puppets är som bäst när låtar som Miracle Aligner ges dramatisk 60-talsorkestrering. Till och med någon enstaka Beatlesflörtande trött ballad kommer Turner och Kane undan med tack vare skivans verkliga hjälte Owen Pallett, vars undersköna stråkarrangemang konsekvent lyfter varje låt minst en och ofta fler nivåer.

Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner