Tate McRae – Think Later

Hugo Göthberg 20:05 9 Dec 2023

Det finns nog ingen annan person det snackas om lika mycket som Tate McRae just nu. Som en blixt från ovan slog monsterhiten Greedy ner i september och sedan dess har McRae ridit på hypevågen på ett mästerfullt vis. Tiktok-virala Exes blev kort därefter uppföljare och nu är det redan dags för det efterlängtade albumet. Tidiga 2000-tals-Nelly furtado-beats mixas med Ariana Grandes Thank u, next-sound och bildar en kraftfull popkomet med McRaes Think Later.

På sociala medier har hon snabbt dubbats till ”popmusikens räddare” och visst har hon skakat listorna med sina medryckande och catchiga singlar, men McRae gör absolut inget nytt egentligen med det här albumet. Listan är ganska lång på artister som släppt mer spännande popalbum eller singlar under året. Det som ligger sångerskan i fördel är timing. Just när Greedy släpptes stack den ut och blev därmed en naturlig hit. Samma med albumet som helhet och dess sound. Det ligger just nu väldigt bra i tiden.

Think Later är ett välproducerat album som bjuder på ren och skär popmusik rakt igenom. Det är kul, kaxigt, dansvänligt och lättuggat. Så där lagom repetitivt som bra poplåtar bör vara. Det är en stark samling 14 låtar som alla har hit-potential och jag spår att första halvan av 2024 kommer att handla mycket om just dessa låtar.

Produktionen slår hårt och griper tag i en redan från första sekunderna på nästan varenda låt. Mittsektionen av albumet tar sig an ett långsammare tempo och där tappar hon dock lyssnaren lite. Sångerskan funkar bättre i de dansanta upptempolåtarna som exempelvis titelspåret, än i de långsamma och något svaga försöken till sköra popballader.

Gillar man pop så kommer man att gilla Think Later. Absolut inget spektakulärt men ändå ett helgjutet bra popalbum. Det är ett stort kliv i rätt riktning för henne, bort från det lite svarta, svåra och något anonyma, och mer mot en faktiskt identifierbar popartist. Att McRae skulle vara någon ny pop-prinsessa är jag dock inte helt övertygad om ännu. Men det råder ingen tvekan om att framgången med Think Later kommer vara högst avgörande för artistens framtida karriär och i ärlighetens namn kommer det troligtvis bli en succésaga.