Post Malone – Hollywood’s Bleeding

levi hielle-bergstrom 00:00 9 Sep 2019

Det Grammy-nominerade albumet Beerbongs & Bentleys var på många sätt en succé som med finess följde upp den hype som bubblat kring Post Malone de senaste åren. Albumet introducerade också Post Malone som en världsartist av rang. Hits som Better Now och Rockstar från förra albumet spelas fortfarande på radiostationer världen över. Hans tredje album Hollywood’s Bleeding bygger vidare på det gitarrburna arvet från hans tidigare succé. Det är dock lätt att tappa bort sig bland låtarna som har väldigt lite gemensamt.

Det är nästan omöjligt att genrebestämma Hollywood’s Bleeding. Enemies, som gästas av stjärnskottet DaBaby, är en lekfull och trallvänlig hiphoplåt med melodiska refränger. Samtidigt skulle Im Gonna Be och Allergic lika gärna kunna varit med på ett Taylor Swift-album. Förvirringen blir inte direkt mindre när Ozzy Osbourne sjunger refrängen på Take What You Want precis innan Travis Scott kliver på det mörka beatet med sin auto-tune. På albumets bästa låt On The Road lyckas Post Malone bygga en vacker ljudbild som passar gästerna Lil Baby och Meek Mill perfekt. Titelspåret är också ett klart exempel på när han hittar tillbaks till soundet som en gång byggde hans karriär. Sammantaget är det svårt att se en röd tråd när Post Malone ständigt kastar sig mellan rock, pop och trap.

Kanye West har varit med och producerat albumets underligaste låt Internet, där Post Malone är tydlig med att han hatar internet. Ironiskt nog är det internet som gör att ett så blandat album som Hollywood’s Bleeding ändå kan nå vitt skilda målgrupper som är intresserade. Det är märkligt att en heavy metal-legend som Ozzy Osbourne är med på samma album som det officiella soundtracket från en animerad Spiderman-film. Det säger dock något om hur utstuderat bred Post Malone försöker vara och det klär honom inte.