Oscar Zia – Heartbreakmiljonär

Lovis Bratt Deland 12:00 17 Oct 2023

Man kan inte inte älska Oscar Zia.

Jag har en skärmdump någonstans långt bak i kamerarullen från när han programledde sin första deltävling av Melodifestivalen 2022. Efter smakprovet bredvid Anis Don Demina året innan var det dags för Zia att flyga solo. Men allt gick fel. Av hans minspel och oförmåga att formulera fullständiga meningar förstod man att kontrollrummet låg på i örat samtidigt som Zia jagade fel kamera med blicken. Brast på riktigt gjorde det när det var dags för “hjärtdansen” – då programledaren tillsammans med bakgrundsdansare framför en enklare (och Tiktokvänlig) koreografi till Lyssna till ditt hjärta – och Zia brister ut i skratt. Klick! Stunden jag valde att föreviga gömmer han ansiktet i händerna.

Jag och mitt sällskap kunde inte sluta skratta vi heller. Vi var störtkära. Sjunga kan Oscar Zia uppenbarligen, och likaså pas de bourreea sig till en andraplats i Let's dance. Dessutom kan han skådespela. Triple threat. Och programleda! Quadruple threat. Så hur kommer det sig att Oscar Zia, trots att han medverkat som tävlande i Mello tre gånger tidigare, inte gjort något vidare intryck på någon av oss till nu?

Visserligen var väl Human ett försök att ge folket vad de ville ha, det vill säga mer av Zia och mindre opersonlig pop. Men vände gjorde det först 2018.

Sekunden Zia gick över till svensk musik var det något som klickade. Sedan dess har han släppt några riktiga bangers, som Säga inget säger allt och Då tror du fel. Ju mer av honom desto bättre. Då syftar jag både till de skorrande r:en och personliga texterna.

Heartbreakmiljonär är, trots sitt lama namn, det bästa Oscar Zia gjort. Det är kort – åtta treminuterslåtar – och koncist. Någon har dödat darlings; inte ett överflödigt spår. Vissa spår har knappt ens en andra vers.

Från passion och förälskelse i Tiotusen och Skulle göra det igen till tvivel och fördärv i Helt klädd i svart. Allt i kronologisk ordning. Men hjärtekross platsar också på fest. Det ser Zia till när han drar in ett mastigt stick även i plattans ambition på ballad. Genomgående är han noga med hookar och träffsäkra rader, allt för att ge lyssnaren en chans att dansa. “Kan vi stanna kvar en minut / Även om musiken tar slut?”. Om det är hemmafestkänsla han vill ha, är det hemmafestkänsla han ska få:

Fuck: Tiotusen.
Marry: Köpenhamn.
Kill: Famlande fingrar.