Little Dragon – Slugs of love

Louise Nylander 12:00 6 Jul 2023

Jag upplever Göteborgsbandet Little Dragon vara en av de stora, svenska akter som tycks vara mer kända utanför Sveriges gränser än de faktiskt är på hemmaplan. Kanske för att de spelar i en helt egen liga och helt enkelt är för coola för oss?

De är hur som helst ljuvliga och härliga – likaså på senaste releasen Slugs of love. Albumet är mjukt och diskret pulserande men samtidigt upplyftande och dansant. Little Dragon leker på detaljnivå med olika sound och känslor inom sfären för pop, R&B och elektronika, alltid i en funkig skrud och med rytmen i fokus. De är musikaliska ut i fingerspetsarna när det kommer till samtliga instrumentella val och fortfarande, sju album in, trogna sitt personliga uttryck.

Att lyssna på Little Dragon får en att vilja slänga av sig vuxendräkten och på riktigt låta sitt inre barn träda fram. Slugs of love visar att musik kan vara lekfull, färggrann och verkligen blomma ut på bästa sätt instrumentalt – även om sångaren Yukimi Naganos säregna röst och vibrato är det som främst kännetecknar bandet. Disco dangerous är en utsökt pärla och på singeln Glow, som får mig att resa mig upp ur soffan och sväva omkring på vardagsrumsgolvet, gästspelar ingen mindre än Gorillaz- och Blur-sångaren Damon Albarn.

Little Dragon är trygga i sitt konstnärliga uttryck och inte rädda för att tänja på sina egna musikaliska gränser. De är till den graden så pass coola att de till och med kommer undan med att döpa en låt till Kenneth. Och låten i sig är inte oväntat svängig med den härliga basgången som röd tråd.

Sista spåret Easy falling är ett fint, avkopplande avslut på ett fint utformat album. Det är tacksamt att lyssna på Little Dragon och härliga Slugs of love känns som en varm kram att välkomna sommaren med.