Lennixx – Enough to get away

Hugo Göthberg 12:00 9 Mar 2023

I ett stundvis tradigt musiklandskap är det alltid spännande när något nytt och oväntat dyker upp. Och nog är Lennixx debutalbum, Enough To Get Away, ljuvligt uppfriskande. Det är skandinavisk r’n’b och neosoul som osar både vemod och självsäkerhet, gjord av en duo som är i samma toppklass som Chloe x Halle.

Lennixx som består av vännerna Andrea Kallström och Hanna Larsson, har sedan 2018 sporadiskt släppt några singlar och två EP: s. Duon har varit en frisk fläkt från start med ett säreget sound, men det har aldrig låtit så här tryggt. Även om texterna ibland inte riktig bjuder in till det djup man hade kunnat önska, är det en träffsäker debut där de två sångerskornas röster tillåts få stå i centrum i en perfekt symbios.

Produktionen är stilren och modern men ändå klassisk r’n’b. I stort är det ett soniskt samlat album, men det finns några få avstickare som hitvarningen I might eller psykedeliska Look in my eyes. Och när duon rör sig in i det mer drömmiga, psykedeliska soundet gifter det sig på ett magiskt vis. Look in my eyes, tillsammans med Little overdue och Raindrops, kan i min mening alla platsa in under den beskrivningen och är utan tvekan i albumets toppskikt.

Lyssnar man på albumet i ett svep, vilket för övrigt bör göras, kommer man höra två mellanspel, Ygm och Chic. Den sistnämnda förtjänar lyftas fram något extra då Lennixx bjuder på en av albumets främsta sånginsatser som lämnar en otroligt imponerand. Det känns nästan snopet att det enbart var ett mellanspel, men man kan dessvärre inte få allt här i världen.

Artisterna beskriver själva att allt de gjort tidigare har lett upp till detta släpp och man kan verkligen känna hantverket och den tid de lagt ner på sitt debutalbum för att få det så bra som möjligt. Det är gjort med finess. Enough To Get Away är modernt, kaxigt och lyckas fylla ett hålrum jag inte trodde fanns i musiksverige. Lennixx levererar kvalitet och vågar självsäkert ta plats med sin debut och de gör det med bravur.