Kerstin Ljungström – Till dig

Greta Olsson 12:00 14 Oct 2023

Närmare ett decennium som bland annat musikproducent, livemusiker och låtskrivare ger Kerstin Ljungström ett mycket bra CV. Nu tar Bollnäs-tjejen klivet in i rampljuset med debutalbumet Till dig. För hennes tidigare låtsläpp har hon blivit hyllad så nu är det upp till bevis att claima en plats på den svenska artisthimlen. Frågan är om hon lyckas?

Man möts först av Kokain som direkt sätter prägeln på albumet. Med rader som “att hata sig själv verkar va´ kokain för dig” bjuder Kerstin in till välproducerad och välskriven svensk popmusik. Låtarna handlar om klassiska ämnen som kärlek och hjärtesorg, men texterna är så pass välskrivna att det känns mycket unikt och fräscht.

Albumet innehåller tio låtar skrivna tillsammans med många kända svenska artister som Estraden, Daniela Rathana och Myra Granberg. Det är verkligen bara det bästa från respektive som får skina på Till dig. Ingen av dessa artister gästar dock på plattan utan den enda som får den äran är SKAAR på Ex och det är en modern klassiker. Men Till dig behöver ingen större uppbackning för Kerstin står mycket stabilt på egna ben.

Det finns verkligen inget dåligt spår på plattan, det är bra från start till slut och ingen låt tröttar ut eller känns malplacerad. Det är mycket väl uttänkt och en perfekt balans mellan ballader och upptempo. Det brukar vara en svår sak att bemästra bland svenska popartister, men Kerstin lyckas även där. Ett spår som har perfekt tempo är håll käften-dängan VA?! som jag kan se många skriksjunga till i spegeln. Det enda minuset där är att låten tar slut.

Du & jag är en av de bästa svenska balladerna som släppts på en mycket lång tid. Den känns tidlös, något som stora namn som Veronica Maggio, Miriam Bryant och Molly Sandén inte lyckats med på länge. Rösten påminner om skickliga sångerskor som exempelvis Linnea Henriksson. Men Kerstin är ingen kopia, hon går sin egen väg och den är verkligen unik och nyskapande för den svenska musiken. En ny stjärna har tänts på den svenska musikhimlen och framtiden är mycket ljus för Kerstin Ljungström.