The Inner Flame - a Rainer Ptacek Tribute

14:07 25 May 2000
För exakt ett år sedan skrev jag på de här sidorna att av alla hundratals hyllningsplattor som ges ut finns det bara två som man absolut bör äga: de båda Sweet Relief-albumen som gjordes för att samla in pengar till Victoria Williams respektive Vic Chesnutt. Jag är beredd att höja den siffran till tre nu. För det här måste ni faktiskt höra. Albumet ges ut för att betala sjukhusräkningarna för Rainer Ptacek, som ifjol drabbades av en hjärntumör, men precis som med Sweet Relief-plattorna är det inte för den goda saken, utan för den goda musiken som det är så lätt att motivera ett köp. Rainer är en utmärkt låtskrivare och en ännu bättre musiker, i kretsarna kring Arizonas eviga strulpellar Giant Sand. Han har gjort plattor med The Band of Blacky Ranchette och med sitt eget Rainer and Das Combo och har, med sin gitarr, skaffat sig fler berömda vänner än de flesta. Här samlas de allihop, från Robert Plant till Evan Dando, och det finns inte en av dem som inte blöder och brinner för uppgiften. I all stjärnglans är det dock kul att påpeka att det är tre av de minst kända som gör de mest känn bara spåren: makarna Vic & Tina Chesnutt, som gör Where's That At? som en taktfast lo fi-blues, alternativa countrystjärnan Kris McKay, som handskas så varsamt, så varsamt med den känsliga One ManCrusade - och så slutligen Madeleine Peyroux, som nyss kom med sitt debutalbum med lika delar blues och fransk chanson på Atlantic. Här gör hon min absoluta favoritlåt med Rainer, den tonsatta Langston Hughes-dikten Life Is Fine och hon gör den så att nackhåren reser sig. En stor stund, på ett stort litet album.