Glam

admin-kollegorna 10:39 30 May 2000
(Samlingsrecension med [B]Lithops[/B]: Uni Umit) Lithops är namnet på en växt som kan växa på berg och beskriver väl det maskinella men samtidigt organiska sound som Jan St Werner lyckas få fram på sitt första soloalbum [I]Uni Umit. [/I]Lithops är ett av Jan St Werners sidoprojekt vid sidan av Mouse on Mars. Han är också ena halvan av abstrakta duon Microstoria tillsammans med Markus Popp från Oval. Lithops musik ligger någonstans mitt i mellan hans två tidigare projekt. Inte lika minimalistiskt som Microstoria men ändå mer avskalat än Mouse on Mars. [I]Uni Umit[/I] är heller inte lika rytmiskt uppbyggd, men den har en burkig trummaskinskänsla som i bland påminner om disco. [I]Glam[/I] var egentligen tänkt att bli soundtrack till en amerikansk ungdomsfilm med samma namn. Resultatet blev alltför knepigt för regissören och [I]Glam[/I] kommer nu i stället ut i form av tyska duon Mouse on Mars femte album. Efter tredje skivan [I]Autoditacker[/I] och EPn [I]Cache Coeur Naif[/I] från 1997, med Laetitia Sadier (Stereolab) på sång, verkar nu gruppen tagit ett tydligt steg, kanske inte tillbaka, men i alla fall bort från de stora skivbolagen för att istället ge ut sina skivor på det egna vinylbolaget Sonig. [I]Glam[/I] är också en mer tillbakadragen skiva. De tolv nya låtarna är fortfarande dubbiga och funkiga men mer lågmälda och upplösta. Som om man skulle spela gruppens tidigare skivor på lägre hastighet. Det gjorde kanske inte så mycket att [I]Glam[/I] till en början refuserades. Nu kan Mouse on Mars i stället ta åt sig desto större ära för en av de bästa skivorna de gjort hittills.