Drake – Honestly, Nevermind

Emma Thimgren 12:00 24 Jun 2022

Det är kul att Drake tycker att han fortfarande är så relevant att han kan överraskningssläppa ett album. Det är också komiskt hur snabbt det överskuggades av en enda låt från Beyoncé. Ännu mera oturligt är det att hans nyupptäckta house framstår oerhört tam i jämförelse med Beyoncés. Tråkigt för Drake att de skulle jobba med precis samma referenser.

Det nya albumet Honestly, Nevermind är 14 spår långt och tar lång tid på sig att komma igång. De inledande spåren som trampar på stället och svävar ut i melodiska upprepningar ger en extremt långsam uppbyggnad av albumet. De förutsätter att man fortsätter att lyssna på albumet eftersom de endast fungerar i en större helhet. Men jag gissar att de flesta ger upp innan dess. Det är en väldigt lång början som tycks sakna både mittdel och avslutning. Den enda låten som bryter av tydligt i ton och bpm är den allra sista låten, som kommer lite sent för att kunna bryta av det långsamma flödet.

Soundmässigt lutar albumet mest mot deep house. Det är luftiga och behagliga ljudbilder, en fin palett att utgå ifrån, men det blir för det mesta rätt intetsägande och sävligt. Textmässigt framstår Drake mest som en självömkande, jobbig kille, kanske inte något nytt heller.

Det han har gjort här är en skiva bakgrundsmusik, dock onekligen kvalitativ, till hotellbarer i sommar. I jämförelse har förra årets album Certified Lover Boy en långt mer distinkt karaktär. Drake jobbar just nu sin karriär i sidled istället för framåt. Kanske vore det bättre att inte släppa ett album om året så att han skulle hinna kultivera något mer innehållsrikt. Det här är varken originellt eller nytänkande.