Chlöe – In Pieces

Hugo Göthberg 12:00 4 Apr 2023

”Chlöe, Chlöe, someone’s callin, no reply” ekar de första orden dramatiskt och närmast kyrkligt över en brassig och svulstig trumpetslinga. Chlöe rycker tag i dig med ett järngrepp på öppningslåten Someone’s Calling (Chlöe) på hennes högst efterlängtade debutalbum. Men greppet lossnar illa kvickt och du inser att du bara kommit till telefonsvararen. Är det värt att ringa upp på nytt? Jag vet inte.

Vanligtvis en hon en del av den kritikerrosade systerduon Chloe x Halle, men nu tar hon sig an musikbranschen på eget bevåg. Duon har kollektivt blivit en mytomspunnen röst i musikvärlden de senaste åren, och när nyheterna kom att Chlöe nu skulle släppa eget var förväntningarna stora. Chlöe låter precis som väntat fantastiskt. Även som soloartist trollbinder hennes röst, den är flexibel, rik och själfull och hon är verkligen en sångerska i toppklass. Därför blir det frustrerande att hennes artisteri slängs bort på ett gäng låtar som ekar av kommersiell tomhet.

Produktionsmässigt rör vi oss bland väldigt generiska r’n’b-låtar som stundvis snuddar pop som i Body Do. Mycket anspelar även på religion och flera kyrkliga inslag återkommer, kanske mest uppenbart i singeln Pray It Away. Inte bara med textinnehållet utan även i produktionen och sättet hon flätar in körinslag. Albumet gästas dessutom av en drös tunga namn inom industrin som Chris Brown, Future och Missy Elliott men inte ens dem får albumet att riktigt lyfta. Det är egentligen enbart titelspåret In Pieces som faktiskt får mig att stanna upp och känna något. Det är en vacker pianoballad som känns både äkta och nära och där hennes röst riktigt skiner genom hela låten. Tyvärr som sista låten på albumet lämnas man dock i ett tillstånd av anti-klimax och låten lyckas inte riktigt rädda albumet.

In Pieces känns som ett smärre tamt försök till ett konceptuellt album där r’n’b möter kyrkan. Men som titeln antyder till lämnar det mig splittrad. Hade det varit en annan artist hade jag möjligtvis inte varit lika besviken, men nu vet jag vad Chlöe skulle kunna ha levererat, och detta är inte i närheten av den nivån hon egentligen är på.