Cashmere Cat – Princess Catgirl

levi hielle-bergstrom 00:00 23 Sep 2019

Den norska producenten och DJ:n Cashmere Cat har lyckats hålla sig intressant sedan han presenterade sig med EP:n Mirror Maru 2012. Magnus August Høiberg, som han egentligen heter, har sakta men säkert gått från att vara ett undergroundnamn till att producera världsstjärnor som Kanye West, Travis Scott och The Weeknd. Hans mjuka melodiska alster har med andra ord banat väg för några av vår tids största artister. I samband med att det andra studioalbumet Princess Catgirl nu släpps introducerar Cashmere Cat också sin virtuella avatar med samma namn. I videon till singeln Emotions spelar Margaret Qualley, känd från Tarantinos Once Upon a Time In Hollywood, den introverta prinsessan i en alternativ virtuell värld. Videon fångar också balansgången mellan det vackra och det mystiska som hela albumet bygger på.

Trots att Princess Catgirl är full av glittrande poprefränger och vackra atmosfärer så är dess starkaste stunder förankrade i musik man känner igen. Moo tar avstamp i en sampling från Xxxtentacions Moonlight men utvecklas snabbt till ett krispigt kollage som är väsensskilt från den framlidne rapparens musik. På ett liknande sätt bygger Watergirl på en sampling från Christina Aguileras What A Girl Wants. Back for You, som är producerad tillsammans med den hyllade producenten Benny Blanco och Sophie, är en intensiv och lättsam kärlekslåt.

Det är inte förvånande att världsartister svärmar kring Cashmere Cat. Trots att Princess Catgirl är ett experimentellt album så lyser poppiga undertoner ständigt igenom. Refrängen från albumets bästa låt For Your Eyes Only är ett exempel på hans oerhörda talang. I gränslandet mellan pop, laddade drop och gulliga ljudbilder har Cashmere Cat byggt en egen värld. Trots att han i verkliga livet skyr offentligheten så ger Princess Catgirl en intim inblick i hans fascinerande tankevärld - där stannar jag gärna.