Astrid S - Leave It Beautiful

Sofie Andersson 00:00 13 Oct 2020

Det märks att Astrid S är stor nu och jag måste sluta se henne som någon typ av nykomling. Hon är Norges kuttersmycke och stolthet, men jag säger det med en stadig dos avund inblandad. Leave It Beautiful är titeln på Astrid S nya album, och är ett album som är välklippt och proffsigt välarbetat rakt igenom. Ute ligger redan tre stycken musikvideos som alla känns både smarta, humoristiska och påkostade. Totalt består albumet av 10 spår, varav fyra singlar som vi redan hört - Marilyn Monroe, Dance Dance Dance, AirPods och It’s OK If You Forget Me.

Den sistnämnda låten, It’s OK If You Forget Me, handlar om acceptans och förmågan att gå vidare. Två teman som på ett eller annat sätt genomgående behandlas under albumets alla spår. Det är också den låt som ger mig ordentliga Taylor Swift associationer och en än gång förkroppsligar Astrid S ”The girl next door” personan. Men det slutar absolut inte där, för Astrid S har visat sig bemästra fler roller än så. Det är en humoristisk självdistans som Astrid omgärdas av. I medföljande musikvideos bjussas det på både lös-penisar och danssekvenser jag tänker måste vara inspirerade av Maddie Ziegler ur Sias Chandelier. Men självklart också glitter, svett och en och annan given ”wet hair look”.

Leave It Beautiful kommer att spelas på dansgolv, hemmafester, på väg till jobbet och på de allra flesta ställen. Det är bra hooks, lätt att nynna med och det finns något att hämta för alla. Astrid S visar på en mångsidighet jag tillåtit mig missa innan. Det är nog så att det aldrig är för sent för lite Astrid S.