Yesterday

Kasia Syty 09:00 27 Jun 2019

Det räcker tydligen inte för popstjärnan Ed Sheeran att dyka upp i allas facebookflöden som ansiktet för nya ketchupkampanjen #EDxHEINZ. Han är också aktuell i snackisen Yesterday, där han spelar sig själv för att sälja ett filmiskt tankeexperiment som, trots miljonbelopp investerade i produktion och reklam, inte är något särskilt.
När Notting Hill och Love actually-manusförfattaren Richard Curtis och Danny Boyle - regissören bakom Trainspotting och Slumdog Millionaire slog sina påsar ihop för att göra en fantasymusikal om en värld utan The Beatles vittrade filmvärlden direkt en blivande feelgood-klassiker. För rättigheterna till de brittiska legendarernas största låtar pröjsades 10 miljoner dollar – vilket förmodligen bidragit till den hybris som resulterat i en chockerande medioker film med ett manus lika sövande som Avril Lavignes cover av Imagine. Och nej, inte allt som är snustorrt på denna jord går att bortförklara som brittisk humor.

Himesh Patel spelar Jack Malik, en indietrubadur från en engelsk kuststad som råkar ut för en bussolycka och vaknar till en verklighet där The Beatles säger folk lika mycket som orden härdsmälta och nödstoppsknappen AZ-5 fram till nyligen. Han börjar uppträda med Yesterday, Back in the USSR och Hey Jude som sina egna låtar och musikindustrin inklusive Sheeran häpnar (egentligen av oklar anledning för Maliks tolkningar är mekaniska och på sin höjd korrekta). Eftersom ingen i filmteamet lyckades vråla Let it be till Boyle och Curtis i tid (hö hö hö) blir vad som kunde vara ett gyllene tillfälle för en ny publik att uppleva Beatlemania i stället en platt och krystad kärlekshistoria mellan bleka karaktärer. En omvänd ketchupeffekt?