Woman

Essy Klingberg 09:00 5 Mar 2020

Dokumentären Woman tar sig an den något överambitiösa uppgiften att skildra kvinnors villkor och möjligheter världen över. Med ett så brett anslag förbereder jag mig på att slutprodukten kan vara såväl spretig som sentimental. Dokumentärer uppbyggda kring en kanon av vittnesmål kan i värsta fall upplevas som både visuellt ointressanta och sensationalistiskt effektsökande. Det är därför med glädje jag konstaterar att Woman motsäger alla mina fördomar: den är ett feministiskt ställningstagande och en stor filmupplevelse på samma gång. Materialet består av intervjuer med kvinnor från över femtio länder, och presentationen är lika enkel som projektet är omfattande. Framför en svart vägg delar hundratals kvinnor i tur och ordning med sig av berättelser från sitt liv, och tillsammans bildar de en talkör vars budskap griper tag i tittaren.

De senaste veckorna har det stjärnspäckade virala klippet Be a lady, they said delats flitigt på sociala medier. I videon, producerad av tidningsmagasinet Girls Girls Girls, läser skådespelerskan Cynthia Nixon en dikt om de motsägelsefulla krav som ställs på kvinnor, och att döma av mottagandet tycks detta vara allt som krävs för att internet ska gå upp i brygga. Min inre cyniker hade svårt att se bortom de stiliserade bilderna och beröras av budskapet. Hade jag blivit emotionellt avtrubbad? Eller var det internet som än en gång lät sig duperas av en opportunistisk och själlös PR-kampanj? Ett tag oroade jag mig för att det tidigare kunde stämma.

Efter att ha sett Woman står det emellertid klart för mig att jag fortfarande har förmågan att bli berörd av kvinnoemancipatorisk film. Här berättas historier om allt ifrån att föda barn till att få gå till jobbet för första gången, och det har en nästan hypnotiserande effekt. Flickor delar med sig av berättelser om att giftas bort och om att omskäras, och vittnar om den förlösande känslan av att lära sig skriva sitt eget namn. Ja, ibland är det spretigt, och ja, ibland binds intervjuerna ihop av lite krystade videoövergångar ackompanjerade av melodramatisk musik, men det går inte att väja sig från budskapet. Woman är feministisk vittnesmålsmosaik när den är som bäst.