Varghunden

Jakob Åsell 10:00 26 Jul 2018

Många minns säkert Disneys VHS-klassiker från 1991 med nostalgisk värme, där en 20-årig Ethan Hawke i 1890-talets Alaska hittade en trogen kompanjon i Varghunden Vitkäft. Nu är den modige jycken tillbaka i animerad skrud signerad den luxemburgiska animatören Alexandre Espigares, Oscars-belönad för kortfilmen Mr Hublot, vars natursköna bilder skänker nytt, färgsprakande liv åt guldrushens Klondyke.

Om nyversionen kommer att gräva fram några större guldfyndigheter hos biopubliken återstår att se. Espigares har en distinkt visuell stil och Luxemburgs filharmoniska orkester klär de naturligt ljussatta bilderna av snöklädda berg och djupa skogar i lika vackra toner. Men storyn, som är bokens hundperspektiv trogen, känns något tandlös i sin valpigare rendering av Jack Londons hårda vildmark.

Vi får följa varghunden Vittand längs ett livslångt äventyr på vägen från nyfiken valp i det vilda till snabb slädhund och ärrad slagskämpe under en grym ägare. För de halvstora barnen är Varghunden en stark berättelse om mod, frihet och överlevnad bland giriga skurkar och ädla indianer. För föräldrarna erbjuder filmen nog mer av ett stillsamt andrum än ett vildmarksdrama med bett. Dialogutbytena mellan de stelt animerade tvåbenta karaktärerna är funktionella och frostigt humorlösa medan berättandet släpar som en tung släde med dålig draghjälp. Nya Varghunden bidrar knappast med något episkt vildmarksskri med eko in i evigheten, men möjligen en påminnelse om en klassisk bok (eller trivsam VHS) som tåls att dammas av i hyllan.

CROC-BLANC