Under en öppen himmel

Kasia Syty 09:00 3 Jan 2019

Att bestämma sig för en lyckad variant av b&g* skulle kunna likställas med ett och annat originellt nyårslöfte: att vara som Jens Liljestrand – dvs. att sluta äta socker, börja äta sågspån eller vad det nu är han vill göra 2019. Men, håll i hatten, det som är bra för Jens funkar kanske inte för dig även om du likt honom bär på en stark tro att du är så pass bra att det nu fan är dags att bygga en hel värld kring dig själv. Men visst, varför inte, kör i vind! Likt den regidebuterande skådespelaren Paul Dano (Little Miss Sunshine) som inte verkar ha sett sig mätt på förutsägbara kärnfamiljsdramer och bestämt sig för att tråka ihjäl världen med ett till.

Jean och Jerry flyttar till Montana med sin tonårsson Joe och försöker etablera sig i den nya miljön. Förutsättningarna för dialogerna skrivna av Dano med hjälp av Richard Fords bok Wildlife (filmens originaltitel) och flickvännen Zoe Kazan är att allt kokar under ytan i den könsrollssäkrade 60-talsfamiljen. Replikerna ska sägas på ett dämpat och rått sätt för att få det att tända till, men det låter snarare som i en amerikansk teaterpjäs där det stampas högljutt i golv och kastas med stolar. Jake Gyllenhaal bygger en stark men på intet sätt minnesrik roll som en arbetslös far som lämnar hemmet under några månader för att bekämpa de kraftfulla skogsbränderna i norr. Carey Mulligan gör också hon sitt bästa som desillusionerad fru, rädd att bli övergiven och i behov av en ny identitet. Hennes färd mot återhämtning är en ”real hard time” för sonen, spelad av Ed Oxenbould, som är begåvad med cirka tre sorters blickar och miner som han laborerar med under filmen.

Eftersom en mutation av 50- och 60-talet nu knackar på dörren, med horder av unga som upptäcker sin inre hemmafru och vill reproducera sig själva i hundra upplagor, men i en ny, fräschare, feministisk förpackning, är det kanske en bra idé att skriva ett manus lika banalt som de. Men även om ditt namn börjar på J, istället för att säga att potatismos trendar igen, gör dig själv en tjänst och erkänn att du helt enkelt alltid har tyckt om det. Och låt bli att göra en film om det.

*barn & giftermål