Tredje mordet

Oscar Westerholm 11:00 26 Apr 2018

”Vem bestämmer vem som ska straffas?” Frågan ställs flera gånger av olika karaktärer i Tredje mordet. Mördaren, offrets dotter, försvarsadvokater. Alla verkar undra detta i förhoppning om att publiken ska övertygas om att det är vad filmen handlar om. Det är svårt att ursäkta filmens röriga och ihåliga manus med att till synes försöka bjuda in till samtal om stora frågor, men Koreeda är tillräckligt duktig på att porträttera människor för att filmen ska fortsätta vara intressant.

Den vitala, risktagande Koreeda är tyvärr som bortblåst.

Den japanske regissören Hirokazu Koreeda har gjort sig känd internationellt för att göra lågmälda, humanistiska dramer och inledde sin karriär med egenartade naturalistiska experiment som Efter livet och Distance. Med thrillern Tredje mordet försöker han uppnå en syntes mellan det mer genrebetonade experimenterandet och det senare lågmälda formspråk som kammat hem så många fina utmärkelser på festivaler världen över.

Jag tillhör en av dem som hävdar att Koreeda gjorde starkare filmer innan han blev internationellt uppmärksammad. Distance är en innehållsligt och formmässigt vågad film om sekterism i det moderna Japan. Efter livet är ett gripande drama om nyligen avlidna människor som inväntar den sista resan. Tredje mordet är som om Morden i Midsomer plötsligt vill vinna priser i Cannes.

”Jag har alltid tyckt att jag inte borde blivit född”, säger den mordanklagade Misumi till sin advokat bakom ett tjockt skyddsglas. Det skulle kunna vara ett avslut på den här recensionen: jag önskar att filmen aldrig var född. Det stämmer inte. Tredje mordet är en underhållande och ibland gripande film om skuld och försoning. Men jag erkänner att jag är besviken.