They shall not grow old

Essy Klingberg 11:00 7 Mar 2019

Med dokumentären They shall not grow old har Sagan om ringen-regissören Peter Jackson åtagit sig det ambitiösa projektet att skildra det första världskriget. Gammalt filmmaterial har ljudlagts, kolorerats och saktats ner för att ta tittaren så pass nära livet i skyttegravarna som möjligt, och det är väl genomfört. Men även om det visuella imponerar är det i slutändan berättelserna som lämnar avtryck: dokumentären är helt uppbyggd kring vittnesmål från soldater som tog sig hem från västfronten med livet i behåll, och den narrativa avgränsningen blir filmens vinst.

Dokumentären inleds nästan anmärkningsvärt konventionellt, med skakiga svartvita klipp på unga brittiska män som entusiastiskt välkomnar kriget. Först när de nyblivna soldaterna anländer till fronten övergår bilderna till färg. Det är en lång men effektfull upptrappning, fram tills detta har kriget inte varit en verklighet för vare sig berättarrösterna eller tittarna. Under den kommande timmen använder Jackson filmens form för att placera åskådaren i krigets inferno. Parallellt med vittnesmål ligger konstant ett ljudspår av kulsprutor och granatfall, som återskapar skyttegravarnas ljudmiljö. Filmen saknar utläggningar om militära händelseförlopp, och det finns ett värde i den avgränsning som Peter Jackson gör. Fullt fokus ligger på att skildra fotsoldatens vardag, och problem med allt från löss, råttor och sömnbrist till åkommor som “skyttegravsfot” redogörs för i detalj. För den som befann sig i en skyttegrav var de politiska förvecklingarna relativt ointressanta.

Det restaurerade filmmaterialets estetiska uttryck varierar, och ibland ser det tyvärr ut som grafiken till tv-spelet Assasins Creed: WW1. Men det fyller sitt syfte, för när dokumentären når fredsförklaringen 1918 blir bilderna återigen svartvita, och plötsligt tycks de befinna sig på historiskt milslångt avstånd. Vid krigets slut tystnar också ljudspåret med bomber som legat konstant den senaste timmen, och det är en lättnad. Sagan om det Första Världskriget har berättats många gånger förut, men They shall not grow old lyckas göra något nytt.