The Imitation Game

Isabelle Espinoza 11:23 5 Feb 2015

Benedict Cumberbatch (Sherlock Holmes) gör ännu en formidabel prestation som misantropiskt, apart geni i rollen som matematikern Alan Turing, i det verklighetsbaserade dramat The Imitation Game

Alan Turing tar sig an att knäcka den omöjliga koden Enigma, med vilken Tyskland krypterar budskap om sina kommande militära insatser under andra världskriget. Turings kamp pågår samtidigt som Englands befolkning svälter och de allierade förlorar krigslag. Tillbakablickar till beklämmande ungdomsår på 20-talet präglade av ensamhet och förlorad kärlek, växlas med några avgörande förnedrande dagar i slutet av Turings liv och tiden under krigsåren.

Tidsperioden är förföriskt skildrad, mot fonden av ett krigshärjat Storbritannien. De akademiska miljöerna och Bletchley Park, där den brittisk underrättelseorganisationen håller till med sin dechiffreringsverksamhet, är välbekanta platser för den film- och tv-publik som har minsta anglofila böjelse.  Känslan av intimitet och igenkänning är omedelbar tack vare ett elegant filmiskt berättande. Konventionellt, javisst, men fläckfritt.

Turing råkar ut för misstro och tvivel, han tar revansch, får en vän i en kvinnlig kollega som kan möta hans mentala kapacitet (Keira Knightley) det blir fler motgångar och misslyckanden som vänder till seger och glädje. Dramaturgin känns igen, men är väl genomförd och extremt välspelad. Filmens tragiska eftersmak håller i sig i dagar, för trots att han åtnjöt sin stora triumf som räddade miljontals liv och kortade kriget med flera år blev Turing, med anledning av sin homosexualitet, dömd för förargelseväckande beteende och straffad; detta är filmens själva ramberättelse. Han blev kemiskt tvångskastrerad och tog sitt liv i början av 50-talet, bara något och fyrtio år gammal.

Behandlingen av Alan Turing blev en ledsam skamfläck i brittisk historieskrivning som England sökte gottgöra med ett kungligt benådande så sent som 2013.