The Hunt

Daniel Hånberg Alonso 17:48 12 Mar 2020

Vi lever i en tid där det en gång i veckan proklameras att satiren är död. Icke sa Nicke! sa regissören Craig Zobel inför premiären av sin nya film The Hunt som var satt till september förra året. Sedan släpptes trailern… Filmen tycktes handla om rika liberaler som jagar konservativa arbetarklassare. Högern i USA fick tuppjuck! Punkten var så öm att Donald Trump twittrade om filmen. Inte blev det bättre när två masskjutningar i landet skedde tätt inpå varandra. Filmbolaget lade snabbt The Hunt helt på is. De högljudda vann, trodde många. Men så har filmen nu till slut biopremiär och marknadsföringen har lekt med hur kontroversiell filmen är. Är den det dock? Nope, det var istället ett fall av exakt det som filmen driver med. Ironin är stor.

Tolv främlingar vaknar upp i en skog. De vet inte var de är eller hur de kom dit. Det tar dock inte lång tid innan de upptäcker att de mot sin vilja agerar villebråd när någon eller några plötsligt börjar skjuta ihjäl dem. De inser snart att konspirationsteorin tycks stämma. Det finns verkligen en ”liberal elit” som samlas i en herrgård för att jaga människor!

Låter handlingen bekant så är du inte ensam. Richard Connells novell The Most Dangerous Game från 1924, om en rysk aristokrat som jagar människor på sin lilla ö, har inspirerat och filmatiserats otaliga gånger. Manusförfattarna Nick Cuse (The Leftovers) och Damon Lindelof (Watchmen) ville driva med den politiska splittringen i USA. Från de rasistiska konspirationsteoretikerna på 8chan till elitistiska hycklande liberaler (I USA räknas liberaler till vänstern medan de i Sverige är ett högerparti, lite förvirrande månne) som blir kränkta över kulturell appropriering.

The Hunt är så långt ifrån subtil som man kan komma. Det är en death match mellan olika stereotyper. Inga terminalglasögon behövs här inte för att läsa filmens budskap. Förvänta dig inte heller en skräckis eller en thriller. Det här är en komedi, måhända en våldsam en (läs: splatternivå stundtals). Den är i samma lekfulla anda som många av producenten Jason Blums filmer och visst har man kul åt pajkastningen. Betty Gilpin är även sjukt bra i huvudrollen. Bättre än filmen egentligen förtjänar. Är The Hunt en smart satir? Inte alls. Är den underhållande? Definitivt. Dessutom är den bara 89 minuter lång.