The Florida project

Kasia Syty 11:05 8 Feb 2018

När 2017 drog mot sitt slut såg jag The Florida project på en gammal biograf i Warszawa. Filmen tog sig in på min topp 10-lista och sedan dess sitter den ostörd på toppen. Nu får den äntligen svensk premiär och det är nästan så att jag vill spela upp Celebration av Kool & The Gang från stadshusets torn för att fira dess blotta existens.

Sean Baker spelade in sin förra uppmärksammade film Tangerine med en iPhone 5s, som han mjölkade på alla tekniska möjligheter. Experimentet lade ett dokumentärfilter över berättelsen och tog en tätt inpå det intima queera livet bakom Hollywoodkulissen. I The Florida project används också ett filter, pastellsprakande och magiskt, ett sådant som missbrukas flitigt på Instagram. Välkänt från barndomsdrömmarna om en weekend i Disneyland.

För karaktärerna i Florida Project är det bara i namnet på deras tillfälliga motellhem som det överhuvudtaget förekommer magi. Det är svårt att tänka sig en tydligare bild av det amerikanska samhällets polarisering; utanför de faktiska fysiska portarna till drömmarnas Disneyworld, i Magic Castle, lever människor som aldrig kommer släppas in i sockervaddsvärmen.

Liksom i Tangerine är personporträtten i The Florida project fyllda av ömhet och kärlek. Baker dömer inte, moraliserar aldrig och det sägs inte ett ord för mycket. Ett häpnadsväckande naturligt skådespeleri av Bria Vinaite, som upptäcktes av Baker på Instagram, och Vinaites lilla dotter Moonee (Brooklynn Prince) gör Magic Castle-tillvaron oemotståndlig, trots alla skavanker. Dessutom levererar Willem Dafoe en mästerlig, nu Oscarsnominerad tolkning av rollen som motellets chef och beskyddare Bobby.

The Florida project stannar kvar i huvudet som Lejonkungen gjorde när man var åtta. Jag har alltid sagt att det är den jag vill titta på när apokalypsen kommer. Inte nu längre.