The Cobbler

Fredrik Asplund 09:09 13 Mar 2015

The Cobbler är en Adam Sandler-rulle utan särskilt mycket Sandler. Om det är positivt eller negativt beror på vad man har för förhållande till den gamle SNL-stjärnan. Personligen blev jag glatt överraskad av Sandlers rollprestation i den bortglömda Vänner för livet, så jag såg fram emot att få se honom i en dramatisk roll igen. Jag borde ha vetat bättre.

Filmen är ett försök till en nutidssaga med inslag av magisk realism. Sandler spelar en skomakare som upptäcker att när han tar på sig kundernas skor förvandlas han till skornas ägare. Han behåller sin personlighet men får samma utseende, röst och manér som en helt annan människa. Dessa roller görs av andra skådespelare. Det är därför Sandler själv inte är med så mycket som man kan tro.

Det är en löjlig premiss, men inget dåligt upplägg för en komedi. Tyvärr känns skratten avlägsna. Officiellt heter det att The Cobbler är en dramakomedi, men filmen är för seriös för att bjuda på skratt – och för fjantig för att ta på allvar. Slutresultatet är ett rent misslyckande. En film som aldrig blir dramatisk, komisk eller hittar rätt tonfall.

Skomakarens äventyr med sin nyfunna shapeshifter-förmåga spänner över hela det moraliska spektrumet. Från att göra sin gamla mamma glad genom att dyka upp som den bortgångne fadern, till att få se en modelltjej naken i duschen eller att slippa betala en restaurangnota. Det är svårt att känna sympati för protagonisten när han är en vuxen man som beter sig som en tonåring. Och är inte Adam Sandler lite väl gammal för de här rollerna? Tanken är att skomakaren, som har följt i sin fars fotspår, är trött på sitt förutbestämda liv och vill bli någon annan. Men hur trovärdigt känns det med en 48-årig man som lever i sin fars skugga?

I mindre roller ser vi veteraner som Dustin Hoffman, Steve Buscemi och Ellen Barkin. Jag kan bara hoppas att de fick bra betalt för den här pinsamheten i deras filmografier. På planeringsstadiet var det här möjligtvis ett fint drama om empati – att bokstavligen “gå i någon annans skor”. Men The Cobbler snubblar och faller pladask.