The Beta Test

Calle Wahlström 09:00 10 Feb 2022

Jim Cummings och PJ McCabe har skrivit manus till, regisserat samt spelar i The Beta Test. En svart komedi om förbjudna drifter och de drivor användardata som ansamlas allteftersom vi framhärdar online. I centrum står den överspända Hollywoodagenten Jordan (Cummings), som mellan tandblekningar och lismande säljsnack är mitt uppe i att planera sitt bröllop. Men när ett rosa kuvert innehållandes en invit till anonymt och kravfritt sex på hotellrum dimper ner i postfacket rämnar snart hela tillvaron.

Jordan nappar efter några men på förslaget, och efter en intensiv rendezvous som inbegriper ögonbindlar inleds ett frenetiskt detektivarbete för att få reda på vem som skickar de rosa kuverten samt vem kvinnan på hotellrummet var. Utan att avslöja för mycket går det att konstatera att Cummings och McCabes idé egentligen inte är så pjåkig. Genomförandet lever däremot upp till filmens titel. Det osar betaversion lång väg. Tyvärr visar varken buggar eller skönhetsfläckar på någon klipsk självmedvetenhet, utan snarare på bristande omdöme. Alternativt oförmåga att förvalta de begränsningar som medföljer en smal budget.

I det ihåliga Los Angeles som förser kuliss till Jordans vansinnesjakt på brevets avsändare ska Tom i bollen få en remake, fast med hundar och Tiger Woods som regissör. Antagligen ett genidrag signerat de fackfientliga “bros” som härskar i agenturens konferensrum men låter sig antastas av kinesiska mediemoguler på välgörenhetsauktioner. Detta å ena sidan. Å andra smolkar inte bara smog staden. Lika tjockt lägger sig den urvattnade mystik som föreslår att LA urholkar sina invånares själar.

I bästa fall hade Cummings och McCabe kunnat förena dessa två sidor av LA. Istället behandlas den oavsiktligt tandlösa mediasatiren och mer suggestiva element nästan var för sig. Resultatet är en generisk obalans. Genomgående är däremot billig kostym som scenografi, platt foto och en fruktansvärd musikläggning. Och Cummings hittar inte rätt i sin egen regi förrän vi nått en klimaktisk monolog. Även om texten inte varit för tunn är det vid det laget redan försent att rädda det här betatestet.