Sweat

Nora Makander 08:05 12 Mar 2021

Sylwia Zając (Magdalena Koleśnik) är en ung, fräsch polsk fitnessinstruktör och influencer som drömmer om något annat bortom situps, selleridrinkar och hundratusentals följare. Men när hon gråtandes i en video erkänner sina brister, tycks omvärlden inte redo.

Med Sweat är den svenske regissören och manusförfattaren Magnus von Horn, känd för sin guldbaggebelönade långfilmsdebut Efterskalv (2015), tillbaka. Denna gång med en film om fitnessindustrins baksida. Och det är svårt att inte dra paralleller till den australiensiska fitnessinstruktör vars framgångsrika app bär samman namn som filmens titel och som fått miljontals kvinnor runt om i världen att slaviskt följa det fitnessprogram som förvandlar dem till BBGs (Bikini Body Girl). Men medan community runt fitnessstjärnorna växer, förblir Sylwia Zając isolerad.

Sweat skildrar konflikten mellan yta och realitet och allt det som sker mellan glättiga instagramhändelser. Magdalena Koleśnik rör sig med trovärdig elegans i den ljusa och plastiga låtsasvärld som tillhör den personlighetslösa Sylwia Zającs liv. Koleśniks gestaltning är förutom det snygga filmfotot det som fastnar och lyfter den annars stumma berättelsen. För Sweat förklarar inte Sylwias längtan efter kändisskap eller följarnas strävan efter den perfekta kroppen. Inte heller blir hennes ensamhet särskilt drabbande. Fitnessvärlden framstår istället precis lika avlägsen och svåråtkomlig som hennes populära inlägg.

I likhet med en annan svenskproducerad och uppmärksammad film står kroppen även här i centrum och en ung kvinnas slitning mellan det som sker utåt och allt som faktiskt försiggår inuti. Men medan Pleasure fångade porrindustrins skevhet och trassliga syn på makt och sexualitet, slarvar Sweat bort sig i sitt eget ämne. Filmen skrapar bara på ytan av den verklighet som finns bortom fitnessinstruktörens glada ansikte och omvärldens maniska fascination, och landar tyvärr i en förenklad bild av en allt mer växande kändiskultur.

Läs även Nöjesguidens intervju med regissören Magnus von Horn: "Jag kan bli avundsjuk på influencers"