Room

Fredrik Asplund 14:01 16 Mar 2016

“God morgon, Säng. God morgon, Toalett. God morgon, Badkar. God morgon, TV.” Femårige Jack inleder en ny dag på samma sätt som han har gjort i hela sitt liv. Han vaknar upp i “Rum”, det lilla utrymmet där han bor med sin 24-årige mor Joy (Brie Larson i en Oscarsbelönad insats). Som 17-åring kidnappades Joy av en man som har hållit henne inlåst i ett skjul, våldtagit henne och aldrig låtit henne gå ut. Det enda hon har kvar att leva för är sin (deras) son, som hon lär upp med sagor om att Rum är den enda verkligheten och att bilderna på TV:n endast är påhittade. Deras mat anländer med hjälp av magi.

Room är en hemsk historia som till stor det berättas från Jakes perspektiv. Kamerans rörelser speglar pojkens upplevelse av det lilla rummet som ett helt universum där alla små föremål känns viktiga. Rollprestationen av Jacob Tremblay är helt klockren och bland det mest berörande som en barnskådis har presterat sen Anna Paquins roll i Pianot.

Det är ingen spoiler att säga att mor och son till slut lyckas fly – över hälften av filmen utspelas ute i verkligheten. Room är således mycket mer än bara en thriller om kidnappning, även om själva flykten bjuder på nagelbitande spänning av bästa sort. Vad som gör den här filmen så imponerande är att den, den vidriga situationen till trots, fokuserar på karaktärernas djup och utveckling. Joys återförenande med sina föräldrar (Joan Allen och William H Macy, perfekta) förändras snabbt ifrån ett kärt återseende till en relation där problem spökar under ytan. TV-intervjuer och medias uppmärksamhet underlättar inte direkt mor och sons rehabilitering.

Room är en extremt välspelad hyllning till människans överlevnadsinstinkt och till livet självt, och allt som faktiskt erbjuds där ute. På många sätt är Jakes utveckling något som vi alla går igenom, och det finns en allmänmänsklig ton i filmen som får en att se världen med ett nytt uppskattande. Till slut måste vi alla lämna våra små pojk- och flickrum, sagor och berättelser och ta oss an den faktiska verkligheten, som ju är så oerhört mycket större än ett rum, en stad eller ett land.