Now You See Me 2

Maja W 09:00 16 Jun 2016

Förbered dig på en trevlig, smart och underhållande uppföljare av föregångaren med samma namn. Och konceptet känns igen: rastlösa trollkarlselitister extraknäcker som yrkestjuvar i stånd att bryta upp låset till världens mest förseglade kassavalv.

De fyra hästmännen, eller ”The Four Horsemen” som det lite coolare heter på engelska, är efter tidigare synder svartlistade av FBI och hamnar efter en misslyckad kupp som i ett trollslag i Kinas Las Vegas – Macao.

I synnerhet bjuder filmen på jackpott i stornamn med varierande utdelning. Morgan Freemans och Mark Ruffalos prestationer är framförallt förutsägbara (klart skådespelarna ska knega, men kom igen.) Jesse Eisenberg lämnar ett älskvärt KTH-nördigt avtryck medan Daniel Radcliffe är rolig i rollen som en bortskämd sociopat. Kvartettligans ”jämställda alibi” Isla Fisher är utbytt till charmtrollet Lizzy Kaplan, men James Francos mindre välkände bror Dave Franco passerar obemärkt i motsats till Woody Harrelson som i vanlig ordning är en fena på tajming.

Sammantaget kompletterar skådespelarna varandra i en välregisserad dynamik signerad Jon M Chu. I kombination med generösa specialeffekter som med råge fyller underhållningskvoten lär Now you see me 2 generera i ännu en publiksuccé. Men anslaget är en ordentlig skymf mot Hollywoods när allt kommer omkring goda namn. Det här är inte Älskling jag krympte barnen, så därför är det lite anmärkningsvärt att filmens ”daddy loves you, buddy”-inledning inte bara är ofattbart töntig utan helt enkelt outhärdlig. Och det kan faktiskt inte ens en tårögd snorunge råda bot på.