Money Monster

Rojin Pertow 14:34 2 Jun 2016

Istället för att vara en kommentar om Wall Street-kapitalismen, medieklimatet och arbetarklassens tillstånd är Money Monster ett förvirrat rop från någon som yrvaket upptäckt att folk faktiskt far illa i händerna på giriga riskkapitalister och de äger dessutom nästan all media! Hallå, vi borde göra en film om det! Men vi måste förenkla allting in absurdum, för folk fattar ju inte sådant här egentligen.

Så känns det som att Jodie Foster har sagt till sitt team när hon regisserat detta debacle. Nota bene, genrebeskrivning till trots är Foster på intet sätt någon regissörsdebutant, men hon har ändå gjort sig en debutantthriller här.

George Clooney gör den tekniskt kunniga men oinspirerade programledaryuppien Lee Gates, som i direktsändning tas gisslan av den vrede arbetarsonen Kyle (Jack O'Connel), som på grund av Gates tips förlorat pengar på börsen. Under tiden Kyle jämrar sig över de roffiga girigbukarna i finansvärldens hjärta sitter producenten Patty Fenn (Julia Roberts) i kontrollrummet och regisserar Gates beteende i hans hörsnäcka för att vinna tid inför något oklart som ska hända sedan. Det ena leder till det andra och det framkommer att finanshajarna på Wall Street inte alls har den breda massans bästa intresse i åtanke, det verkar snarare som om de är korrupta elakingar som bara vill tjäna pengar för sig själva. Vem kunde ha anat!

Det är som om övertydlighetens hela släkt har intagit inspelningen och sitter med varsin spritpenna som de skriver folk på näsan med. Inte ens det intressanta kameraarbetet kan rädda denna lättviktare bland finansthrillers.

Det mest provocerande är anspråket filmen gör – den tror sig vara full av reell substans men är så ytlig och banal att inte ens ämnet som i sig kommer med en del substantiellt bagage kan ge den någon nämnvärd tyngd. Att den sedan inte har någon tilltro till publikens kunskaper är tydligt rakt igenom, från öppningen där Gates förklarar skillnaden mellan dagens och gårdagens finanssystem till slutscenerna där ett par komplett icketrovärdiga Vine-klipp presenteras i ett nyhetsprogram som virala succéer. Vi både kan mer och har bättre humor än så.